پذیرش و چاپ مقاله در مجلات معتبر ۱۳۹۸-۹-۳ ۱۰:۲۷:۴۴ +۰۰:۰۰

پذیرش و چاپ مقاله در مجلات معتبر

از خدمات ارزنده و بسیار سودمند موسسه نارون ژونال کمک به پژوهشگران در فرآیندهای مربوط به پذیرش و چاپ مقاله در مجلات معتبر است. همان‌گونه که پژوهشگران و افراد آکادمیک اطلاع دارند، فرآیندهای پذیرش و چاپ مقاله در مجلات معتبر دنیا بسیار پیچیده و شامل مراحل مختلف است.

متاسفانه پژوهشگران اذعان می‌­دارند به خاطر وجود این مشکلات، بسیاری از آن‌ها بعد از اتمام نگارش مقاله آن را رها کرده‌­اند و توانایی و انگیزه لازم را برای طی نمودن آن مراحل در خود ندیده‌اند. چنین مواردی باعث می­‌شود که انگیزه پژوهش در پژوهشگران کاهش یابد و در نتیجه باعث عدم پویایی علم در جوامع آکادمیک کشور شود.

پذیرش و چاپ مقاله در مجلات معتبر به تفکیک پایگاه‌‌های عملی

  • پذیرش و چاپ مقاله از مجلات ISI: پایگاه ISI یا موسسه اطلاعات علمی که امروزه زیرمجموعه شرکت کلاریویت آنالتیکس به شمار می‌رود بیش از ۱۸ هزار مجله را نمایه می‌کند. برخی از این مجلات اعتبار بالاتری دارند که دارای ضریب تاثیر هستند که در زیرمجموعه وب آف ساینس WoS قرار دارند. درحال حاضر مجلات ISI همچنان دارای بالاترین اعتبار در بین جامعه دانشگاهی هستند، هرچند در سال‌های اخیر رقیب سرسختی به نام اسکوپوس پیدا کرده‌اند.
  • پذیرش و چاپ مقاله از مجلات ISC: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برای اولین بار توسط ایران تاسیس شد و مقر آن در شهر شیراز قرار دارد. این پایگاه به عنوان سومین پایگاه علمی استنادی جهان بعد از ISI و اسکوپوس شناخته می‌شود اما متاسفانه نتوانسته است رشد اولیه خود را ادامه دهد. در حال حاضر این موسسه هزاران مجله علمی مربوط به کشورهای جهان اسلام را نمایه می‌کند و مجلات آن مورد تایید دانشگاه‌های ایران هستند.
  • پذیرش و چاپ مقاله از مجلات اسکوپوس (SCOPUS): موسسه اسکوپوس در سال ۲۰۰۱ توسط انتشارات الزویر راه اندازی شد و هم اکنون به عنوان دومین پایگاه استنادی جهان بعد از ISI به شمار می‌رود. این پایگاه تعداد مجلات بسیار بیشتری نسبت به آی اس آی را نمایه می‌کند. مجلات این پایگاه در چهار سطح Q1، Q2، Q3 و Q4 رتبه بندی می‌شوند و مجلات دو طبقه Q1 و Q2 دارای اعتبار بیشتری هستند.
  • پذیرش و چاپ مقاله از مجلات پابمد (Pubmed): پاب مد در بین پژوهشگران علوم پزشکی و سلامت بالاترین جایگاه را دارد. پاب مد به عنوان زیرمجموعه‌ای از کتابخانه ملی پزشکی آمریکا به شمار می‌رود و مجلات علوم زیستی و پزشکی را نمایه می‌کند. دانشجویان و پژوهشگران پزشکی عموماً تمایل دارند مقالات خود را در مجلاتی چاپ کنند که نمایه پاب مد را دارند.
  • پذیرش و چاپ مقاله از مجلات علمی پژوهشی داخلی: درحال حاضر دو وزارتخانه علوم و بهداشت نشریات علمی مختلف را بررسی و به آن‌ها درجه علمی پژوهشی را اعطا می‌کنند. برخی از مجلات ممکن است هر دو نمایه را داشته باشند و برخی ممکن است تنها علمی پژوهشی یک وزارتخانه باشند. با این حال در عموم دانشگاه‌های ایران هر دو لیست منتشر شده توسط این وزارتخانه‌ها مورد قبول دانشگاه‌ها می‌باشد.
  • پذیرش و چاپ مقاله از مجلات علمی ترویجی و علمی تخصصی داخلی: مجلات علمی ترویجی و علمی تخصصی نیز بخش دیگری از مجلات هستند که برحسب نیاز و هدف پژوهشگر می‌توان مقالات را به آن‌ها ارسال کرد. مجلات علمی ترویجی ممکن است مورد تایید وزارت علوم یا دانشگاه آزاد اسلامی باشند. این مجلات بیشتر برای رزومه کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مراحل پذیرش و چاپ مقاله در مجلات معتبر

برای پذیرش و چاپ مقاله در مجلات معتبر مراحل مختلفی وجود دارد که مرکز پژوهشی نارون ژورنال به ارائه آن‌ها می‌پردازد. در ادامه با این مراحل آشنا خواهید شد. با نارون ژورنال همراه باشید:

  • معرفی مقاله بیس بر اساس آخرین پژوهش‌های انجام شده در حیطه خاص: اولین مرحله پذیرش و چاپ مقاله در مجلات معتبر داشتن یک مقاله بیس است. البته مقاله بیس در برخی رشته‌ها مانند رشته‌های فنی و مدیریتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از پژوهشگران انگیزه انجام پژوهش را دارند اما نمی‌دانند که باید از کدام مرحله شروع نمایند و چگونه عنوان و یا حیطه مورد علاقه خود را پیدا کنند. در این بخش بر اساس اطلاعاتی که از پژوهشگر دریافت می‌شود در گام اول حوزه مورد علاقه پژوهشگر شناسایی می‌­شود و در قدم دوم مقاله­ بیس‌­هایی را برای پژوهشگران ارایه می‌­دهیم که با مطالعه آن‌ها و الهام و ایده گرفتن از آ‌ن‌ها شروع به نگارش مقاله نماید. معمولاً بسیاری از پژوهشگران مبتدی با ارایه مقاله بیس و بودن یک الگو، می­‌توانند به‌راحتی کار پژوهش را شروع نمایند.
  • انتخاب و معرفی مجله برای ارسال و سابمیت: مرحله مهم بعدی در پذیرش و چاپ مقاله در مجلات معتبر این است که مجله یا مجلات مختلفی را به پژوهشگران معرفی می­‌نماییم. فرآیند معرفی مجله به پژوهشگر با توجه به شرایط خاصی صورت می­‌گیرد. این شرایط عبارتند از: کیفیت مقاله، هدف مقاله، نتایج و یافته­‌های مقاله، نیاز پژوهشگر به چاپ و پذیرش سریع، هزینه‌های چاپ مقاله، پایگاه‌­هایی که پژوهشگر می­‌خواهد مقاله وی در آن‌ها نمایه شود و برخی دیگر از شرایط جزیی. این عوامل از مهم‌ترین ملاک­‌های معرفی مجله به پژوهشگر می‌­باشند.
  • ترجمه نیتیو مقاله: در صورتیکه مجله انتخاب شده به زبان انگلیسی مقالات خود را منتشر سازد، در این مرحله خدمات ترجمه نیتیو برای پژوهشگران ارائه می‌­شود. همیشه به یاد داشته باشید که اولین و اساسی­‌ترین ملاک پذیرش و چاپ مقاله در مجلات معتبر در  زمانی که قصد ارسال مقاله به یک مجله انگلیسی زبان را دارید، کیفیت ترجمه می­‌باشد. ترجمه نیتیو به همان صورت که از نام آن پیداست یک ترجمه بسیار باکیفیت است که ضریب پذیرش و چاپ مقاله را بسیار بالاتر می­‌برد. بارها دیده­‌ایم که هرچند یک مقاله ایده متوسطی داشته به دلیل اینکه کیفیت ترجمه بسیار بالایی را داشته مورد پذیرش و چاپ قرار گرفته است. از سوی دیگر مقاله­‌ای که ایده قوی داشته است به علت ضعف در ترجمه مورد پذیرش مجلات قرار نگرفته است.
  • ادیت مقاله و فرمت­‌بندی: بعد از اتمام ترجمه نیتیو و انتخاب مجله، مقاله بر اساس دستورالعمل­‌های مطرح شده در وب سایت مجله ادیت و فرمت‌­بندی می­‌شود. ادیت و فرمت‌­بندی دو مساله متفاوت با یکدیگر هستند. در ادیت تخصصی معمولاً به رفع آخرین نواقص علمی مقاله پرداخته می­‌شود و سعی می­‌گردد که مشکلات مربوط به زبان مورد استفاده در مقاله و یک‌سری ایرادات دیگر علمی برطرف شود. فرمت­‌بندی مقاله یک کار تخصصی و علمی نیست اما نیازمند داشتن مهارت‌های نرم‌­افزاری بالاست.
  • نگارش کاورلتر: یکی دیگر از مراحل پذیرش و چاپ مقاله در مجلات معتبر نگارش کاور لتر است. کاورلتر نامه‌­ای است که پژوهشگران با هدف معرفی سریع مقاله به سردبیر مجله ارسال می­‌کنند. در این نامه معمولاً پژوهشگران به صورت بسیار مختصر درباره هدف، ایده، و نتایج بدست آمده در مقاله و اینکه چرا مجله مذکور مورد انتخاب قرار گرفته است توضیحات و استدلال‌­هایی را مطرح می‌­کنند. نگارش کاورلتر کاری بسیار فنی و تخصصی است زیرا بسیاری از سردبیران با خواندن محتوای آن تصمیم به ریجکت فوری یا ارسال مقاله برای داوری می­‌گیرند.
  • سابمیت مقاله و انجام پیگیری‌­های بعدی: بعد از آماده شدن نهایی فایل‌های مجله، آخرین مرحله پذیرش و چاپ مقاله در مجلات معتبر یعنی سابمیت انجام می‌گیرد. معمولاً پیچیدگی­‌های خاصی در این مرحله وجود دارد و در مکاتباتی که با سردبیر انجام می­‌شود احتمال دارد یک‌سری موارد و موضوعات تغییر یابند یا در فرآیند پذیرش و چاپ مقاله نیاز باشد تا پیگیری­‌های سریعی انجام گردد.