آشنایی با شاخص SJR اسکوپوس و سایمگو

۱۳۹۸-۹-۱۱ ۰۶:۴۶:۵۵ +۰۰:۰۰ ۱۳۹۸/۰۹/۱۰|دسته بندی ها: وبلاگ|برچسب: , , , |1 ديدگاه

در این مطلب به آشنایی با شاخص SJR اسکوپوس و سایمگو و کاربردهای آن پرداخته‌ و در این زمینه اطلاعات مفیدی برای پژوهشگران و دانشجویان ارایه نموده‌ایم. تمامی پژوهشگران نیاز دارند تا با پایگاه‌های علمی مختلف و امکانات و ابزارهای آن‌ها آشنا شوند تا بتوانند در صورت لزوم به صورت کاملاً حرفه‌ای از آنها استفاده کرده و از اطلاعات بی‌نظیری که ارایه می‌دهند استفاده کنند. با سایت چاپ مقاله نارون ژورنال همراه باشید.

آشنایی با شاخص SJR اسکوپوس و سایمگو و کاربردهای آن

ارزیابی مجلات علمی از طریق دو شاخص ضریب تاثیر یا IF و SJR صورت می‌گیرد. پایگاه کلاریویت ضریب تاثیر محاسبه شده برای مجلات را JCR نام‌گذاری نموده است که مخفف Journal Citation Reports است. از آن‌طرف نیز پایگاه اسکوپوس نظام رتبه‌بندی مجلات علمی را با شاخص SJR نشان می‌دهد که مخفف کلمه Scientific Journal Rankings می‌باشد. SJR یک نظام رتبه‌بندی است که از طریق داده‌های موجود در پایگاه Scopus که در حال حاضر به یکی از معتبرترین پایگاه‌های علمی جهان تبدیل شده است به ارزیابی و رتبه‌بندی مجلات دنیا می‌پردازد.

Scientific Journal Rankings یا همان شاخص SJR معیاری برای بررسی میزان تاثیر مجلات علمی است که هم تعداد استنادهای دریافت شده توسط یک ژورنال و هم اهمیت و یا اعتبار مجله‌هایی که چنین استنادهایی در آن به دست می‌آید را شامل می‌گردد. SJR ژورنال یک مقدار عددی است که میانگین تعداد استنادهای وزنی دریافت شده در طی یک سال منتخب را برای هر مقاله‌ای که در سه سال گذشته در آن ژورنال منتشر شده است نشان می دهد. مقادیر بالاتر SJR برای یک ژورنال به معنای نشان دادن اعتبار بیشتر آن مجله است. SJR یک شاخص مستقل اندازه‌گیری است و ارزش ژورنال‌ها را بر اساس “میانگین اعتبار هریک از مقالاتشان” می‌سنجد و می تواند برای مقایسه ژورنال‌ها در فرآیندهای ارزیابی علوم استفاده شود.

روش محاسبه SJR برای مجلات در دو مرحله انجام می‌شود. در آغاز هر مجله یک مقدار را به خود اختصاص می‌دهد و این مقدار تقسیم بر تعداد کل مجلات پایگاه می‌شود. به هر میزان که تکرار در استناددهی بیشتر باشد، اعتبار جدیدی به یک مجله تخصیص داده می‌شود. این اعتبار بر اساس سه معیار مهم به مجله اختصاص پیدا می‌کند:

  • میزان اعتبار حداقلی که با سادگی در پایگاه داده‌‌ها مشاهده می‌شود.
  • اعتبار انتشار که خود به وسیله تعدادی از مقالات که در پایگاه وجود دارند داده می‌شود.
  • اعتبار استنادی، که به وسیله تعداد یا اهمیت استنادهایی که از مجلات دیگر به این مجله داده شده، ارایه می‌گردد.

تا چه حد می‌توانیم به شاخص SJR اسکوپوس و سایمگو اتکا کنیم؟

SJR توانسته است نقاط ضعف نظام رتبه‌بندی JCR را کاهش دهد و همین مساله را می‌توان سندی دانست تا شاخص SJR اسکوپوس و سایمگو را شاخصی قدرتمند و قابل اتکا بدانیم. SJR در محاسبه ضریب تاثیر یک مجله میزان قدرت و اعتبار مقاله و مجله را در نظر می‌گیرد. فرض کنید یک مقاله سطح پایین در یک مجله ضعیف چاپ شده است که در آن مقاله بارها به مقالات درج شده در یک مجله دیگر استناددهی انجام گرفته است. JCR تمامی این استنادات را در محاسبات خود مدنظر قرار می‌داد اما در نظام رتبه‌بندی SJR به استناداتی بیشتر وزن دادند که توسط یک مقاله قوی که در یک مجله قوی چاپ شده است. با اینکار، مجلات ضعیف دیگر نمی‌توانند به استناددهی گاهاً ساختگی از مقالات همدیگر، ضریب تاثیر خود را بهبود ببخشند. از طرف دیگر، شاخص SJR توسط پایگاه علمی بسیار معتبر به نام اسکوپوس که خود بخشی از انتشارات الزویر است ارایه می‌گردد و می‌توان با خیال راحت از آن استفاده نمود.

نحوه استفاده از وب گاه سایمگو SJR

با ورود به سایت سایمگو کادری باز می‌شود که شما می‌توانید شماره ISSN یا نام کامل ژورنال را در آن وارد کنید و با کلیک بر روی آیکون جستجو کار را آغاز نمایید. در اینجا ما به بررسی مجله journal of neuroscience پرداخته‌ایم.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید سایمگو اطلاعات کاملی از مجله اعم از اسکوپ مجله و ISSN مجله و نام پابلیشر را نمایش می‌دهد. همچنین، شاخص H-Index مجله را نیز مشخص نموده است.

نمودار بعدی مربوط به اطلاعات چارکی است که به شما نشان می‌دهد مجله در حال حاضر در کدام چارک قرار دارد (Q1 ،Q2 ،Q3 و یا Q4). با کلیک بر روی علامت بعلاوه می‌توانید به تفکیک هر سال مشخص سازید که این مجله در هر سال از بدو تاسیس در کدام یک از سطوح چارکی بوده و در حال حاضر چه موقعیتی دارد.

همان‌طور که در تصویر می‌بینید این مجله از بدو تاسیس تاکنون یک مجله Q1 بوده است و مشخصاً مجله بسیار خوبی می‌باشد. کافی است که درون کادر از سمت راست جدول صفحه را تا پایین اسکرول بکنید تا وضعیت مجله را از اولین سال تا آخرین سال مشاهده کنید. در اینجا آخرین سال ۲۰۱۷ است و به معنی آن است که آخرین گزارش اعلام شده برای این مجله در سال ۲۰۱۷ بوده است.

نمودار بعدی، نمودار SJR است که ضریب تاثیر مجله را به صورت عددی نشان می‌دهد. همان‌طور که از نمودار مشخص است این مجله در سال ۱۹۹۹ ضریب تاثیری برابر با ۷ داشته است که در سال ۲۰۱۷ به ۴ تنزل پیدا کرده است. با نگه داشتن نشانگر ماوس بر روی منحنی در هر سال، ضریب تاثیر مجله در آن سال برای شما نمایش داده می‌شود. برای مثال، در سال ۲۰۰۸ ضریب تاثیر این مجله ۶/۶ بوده است.

نمودار بعدی نشان می‌دهد که به این مجله تا چه حد استناددهی شده است و به چه میزان خود استناددهی یا Self-citation داشته است. همان‌طور که می‌بینید میزان استنادات به مقاله‌های این مجله از سال ۱۹۹۹ تا سال ۲۰۱۷ تقریباً به یک اندازه بوده است اما میزان سلف سایتیشن در این مجله بسیار کم است. این به آن معنی است که مقالاتی که در این مجله چاپ شده‌اند به میزان بسیار معقولی به مقالات دیگر همین مجله استناد داده‌اند و این یک فاکتور بسیار مثبت و اثرگذار در ارزیابی مجله است. نمودار نشان می‌دهد میزان استناددهی به این مجله در سال ۱۹۹۹ حدود ۲۵ هزار استناد بوده است که در سال ۲۰۱۴ به ۴۰ هزار افزایش پیدا می‌کند اما مجدداً در سال ۲۰۱۷ به میزان آغازین تعداد استناددهی یعنی ۲۵ هزار استناد برمی‌گردد.

نمودارهای دیگری نیز در این جستجو وجود دارند که به نظر مهم‌ترین نمودارها برای دانشجویان و پژوهشگران این دو نمودار می‌باشد.

در صورتی که برای نگارش یا چاپ مقاله خود نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید از خدمات مشاوره رایگان موسسه نارون ژورنال در زمینه نگارش مقاله، انتخاب مجله، پذیرش مقاله، چاپ مقاله و ترجمه نیتیو مقاله استفاده نمایید.

يك ديدگاه

  1. لیلا آذر ۲۰, ۱۳۹۸ در ۶:۴۶ ب.ظ- پاسخ دادن

    بسیار عالی بود و خیلی به من کمک کرد.
    ممنون.

ثبت ديدگاه