تاثیرات مخرب الزویر بر دنیای علم

۱۳۹۸-۱۰-۱ ۱۰:۲۲:۳۶ +۰۰:۰۰ ۱۳۹۸/۰۸/۱۳|دسته بندی ها: وبلاگ|برچسب: , , |38 نظر

در طول دهه گذشته دانشمندان بسیاری در سرتاسر دنیا شروع به تحریم برخی از ناشران بزرگ علمی دنیا کرده‌اند. نوک پیکان حملات پژوهشگران و دانشمندان متوجه انتشارات الزویر بود و کمپنی با عنوان «بایکوت الزویر» نیز به راه افتاد. اما ناشران دیگری مانند اشپرینگر و وایلی نیز از این حملات در امان نماندند. در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که الزویر و سایر ناشران علمی بزرگ چگونه درحال آسیب رساندن به دنیای علم و پژوهش هستند. با نارون ژورنال همراه باشید.

تاثیرات مخرب الزویر بر دنیای علم

بزرگ‌ترین دلیلی که دانشمندان برای مخالفت با انتشارات الزویر و سایر ناشران دانشگاهی دارند این است که آن‌ها را یک بنگاه اقتصادی می‌دانند. جالب است بدانید که در سال ۲۰۱۵ میزان سود خالص ناشران دانشگاهی ۱٫۱ میلیارد دلار بوده است. یک آمار بسیار قابل تامل که اخیراً منتشر شده است نشان می‌دهد سه انتشارات الزویر، اشپرینگر و وایلی در مجموع ۴۲ درصد مجلات علمی با کیفیت جهان را منتشر می‌کنند.

نتیجه این انحصار این است که بسیاری از پژوهشگران و دانشمندان دنیا از دسترسی به جدیدترین یافته‌های علمی محروم مانده‌اند چرا که هزینه دسترسی به این مجلات برای آن‌ها قابل پرداخت نیست. بسیاری از پژوهشگران در کشورهای در حال توسعه توانایی خرید مقالات این ناشران را ندارند. بنابراین این ناشران توانسته‌اند تولیدات علمی که به آن‌ها متعلق نیست را به صورت انحصاری و با هزینه بالا به دیگران بفروشند.

نکته جالب اینجاست که این ناشران هیچ هزینه‌ای بابت تولید این آثار علمی پرداخت نمی‌کنند. برخی پژوهش‌ها چندین میلیون دلار هزینه دارند و سایر پژوهش‌ها نیز ممکن است ده‌ها دلار هزینه داشته باشند که عموماً توسط دولت‌ها و موسسات دانشگاهی پرداخت می‌شوند. نتایج این پژوهش‌ها در نهایت توسط این ناشران و بدون پرداخت هیچ‌گونه دستمزدی چاپ می‌شود و سپس همین پژوهشگران برای دسترسی به مقالات تولیدی همکاران خود باید هزینه پرداخت نمایند!

آیا الزویر و سایر ناشران دانشگاهی سبب مرگ افراد می‌شوند؟

اعتراضات به ناشران دانشگاهی تا آنجا بالا گرفته است که برخی‌ها مدعی‌اند این ناشران سبب مرگ افراد زیادی شده‌اند، اما چگونه؟ در سال‌های اخیر یک بیماری بسیار خطرناک به نام ابولا در آفریقا و برخی نقاط دیگر دنیا شیوع یافت. جالب است که بدانید یک مقاله متعلق به سال ۱۹۸۲ درباره احتمال شیوع این بیماری هشدارهایی داده بود اما هزینه دسترسی به این مقاله نصف حقوق هفتگی یک پزشک آفریقایی بود. همین هزینه باعث شد که این مقاله تنها ۸ استناد تا به امروز دریافت کند و در واقع توسط پزشکان و دانشمندان به راحتی دیده نشود.

مثال‌های دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که ناتوانی در دسترسی به برخی پژوهش‌ها با احتمال مرگ و میر در برخی کشورها مرتبط دانسته شده است. انحصار در انتشار مقالات حوزه سلامت از جمله علوم دارویی توسط انتشارات الزویر، توسط برخی افراد به تجارت اسلحه تشبیه شده است. در واقع الزویر به هر طریقی تنها به فکر کسب سود از بازار علم است درحالی که نهادهای تامین کننده بودجه‌های پژوهشی در حال ورشکستگی هستند.

 

38 ديدگاه

  1. وجیهه بذرافشان آبان ۱۴, ۱۳۹۸ در ۸:۲۳ ق.ظ- پاسخ دادن

    عالی بود

  2. عابد آبان ۱۴, ۱۳۹۸ در ۱۰:۴۶ ق.ظ- پاسخ دادن

    این نظرات بسیار بی اساس بوده و صرفا بر پایه نظرات شخصی نویسنده است.

    • امیر آذر ۱۴, ۱۳۹۸ در ۶:۴۱ ق.ظ- پاسخ دادن

      دلیل بیار
      نمی بینی این پزشکا حقوق ملیلیاردی دارن خب از کجا در میارن از جیب من و تو دیگه

  3. حسین آبان ۱۴, ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۷ ق.ظ- پاسخ دادن

    سلام
    جانا سخن از زبان ما می گویی. تازه سوگرایی در علوم را اضافه بفرمائید باید بار بیماری ایجاد شده را به هزینه های تحمیلی این شرکت به جامعه انسانی لحاظ شود. لطفا با جدیت در این موارد جرکت و افراد ذی صلاح و حقوقدان ها نیز مطالبات را گوشزد و پیگیری نمایند.

  4. Asghar آبان ۱۴, ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۶ ق.ظ- پاسخ دادن

    Ok

  5. محمدرضا آبان ۱۴, ۱۳۹۸ در ۱:۴۶ ب.ظ- پاسخ دادن

    اینم بگید هزینه هایی رو همین نشریات به داورها میدن تا مقالات رو برای چاپ داوری کنند، همینطور هزینه ویراستار ادبی، ویراستار صفحه و…. اینا رو در نظر نگرفتین

    • جواد آذر ۱۰, ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۴ ب.ظ- پاسخ دادن

      با سلام من چون بیش از ۶۰ مقاله ISI را در مجلات مختلف داوری کردم؛ باید بگویم که نشریات هیچ هزینه ای رو بابت فرایند داوری به داورها نمی پردازند که اتفاقا اگر میپرداختند، داورها نیز فرایند داوری را جدی تر و دقیق تر دنبال کرده که منجر به بهبود کیفیت مقالات نیز میشد! البته با دیدگاه کلی این متن بشدت موافق هستم که ناشرهایی مانند الزویر به غول های اقتصادی مبدل شده اند!

      • امیر دی ۱۵, ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۱ ب.ظ- پاسخ دادن

        دقیقا درست فرمودید
        بنده بالای ۱۳۰ مقاله که اکثرا از الزویر حتی با ایمپکتهای ۷ داوری کردم. ما که هزینه ای دریافت نکردیم!

    • یوسف آذر ۱۳, ۱۳۹۸ در ۴:۲۰ ق.ظ- پاسخ دادن

      تعجبم تو ایران چی یاد مردم میدن طرف هنوز نمیتونه کلمه سود خالص رو ببینه و معنا کنه میاد نظر میده بعد معلوم میشه دکترای تاریخ و الهیات هم داره. یا شایدم دوست دارن اینجوری دیده بشن.

  6. سنگ آبان ۱۴, ۱۳۹۸ در ۳:۵۸ ب.ظ- پاسخ دادن

    مثل همیشه پارانویید. ما چه کرده ایم.
    همه دنیا بدند ما خوبیم

    • نارسیس آذر ۱۲, ۱۳۹۸ در ۶:۴۷ ق.ظ- پاسخ دادن

      الان این بدبینی به یک واقعیت ملموس خودش بیشتر به پارانوییا بودن شمااشاره می کنه!همه دنیا بد یا خوب مهم نیست شما سعی کن واقع بین باشی نه پارانوییا نه در حالت خلسه و ….

  7. بهنام آبان ۱۴, ۱۳۹۸ در ۵:۳۵ ب.ظ- پاسخ دادن

    انتشار نتایج یافته های راهبردی کار احمقانه و نتایج مربوط به زمینه های حساس به زبان انگلیسی نوکری برای صاحبان صنایع و کشورهای شمال است.

  8. حمید.س. ج آبان ۱۴, ۱۳۹۸ در ۵:۵۸ ب.ظ- پاسخ دادن

    خیلی از افرادی که در جامعه دانشگاهی و علمی درگیر نوشتن مقالات برای ژرنالهای تحت نظر پایگاههای الزویر و امثال این هستند، کاملابه این موضوع واقف اند، ولی از طرفی باید به این موضوع توجه داشت که ایده بنیانگذاری چنین پایگاههای اطلاعاتی برای تمامی محققین و دانشگاهیان ارزشمند و غیرقابل قیمت گذاری است. چرا که دریای علم نهفته در این پایگاههاست که باعث میشه هر روز سرشاخه های موضوعات مختلف علمی رشد داشته باشند و ضروریات ترقی در همه جنبه های زندگی بشری است.

  9. مريم كارگرراضي آبان ۱۵, ۱۳۹۸ در ۹:۴۰ ق.ظ- پاسخ دادن

    ممنون از روشنگري و اطلاع رساني تان

    و نكته ديگر آنكه با سياست هاي مغرضانه ، دانشمندان كشور هاي تحت تحريم نيز در نشر مقالاتشان محدوديت دارند و داوري در بسياري موارد بدون توجيه علمي و فني با صرف زمان زياد به مردودي منجر مي شود
    در اين راستا بخشنامه هاي ارتقاء اساتيد و پژوهشگران در دانشگاه ها بهتر است به نوعي به نتايج ساير دستاوردهاي علمي نيز تغيير يابد.

  10. مقدم پور آبان ۱۶, ۱۳۹۸ در ۸:۵۳ ق.ظ- پاسخ دادن

    کاملا صحیح است. از اینکه این مطلب را منتشر کردید سپاسگزارم.

  11. آزاد قربانی آبان ۱۶, ۱۳۹۸ در ۶:۴۰ ب.ظ- پاسخ دادن

    در اردیبهشت ۱۳۹۲ انتشارات الزویر سردبیران، داوران و ویراستاران آمریکایی خود را از پذیرش مقاله‌های پژوهشگران ایرانی که در سازمان‌های دولتی کار می‌کنند، منع کرد.
    آیا دلیل شما برای بدبین کردن پژوهشگران ایرانی نسبت به انتشارات الزویر تحریم نیست؟!

  12. hami آبان ۱۷, ۱۳۹۸ در ۳:۰۵ ق.ظ- پاسخ دادن

    دیدگاه شما در مورد الزویور کاملا اشتباه است همه ما می دونیم که الزویور یکی از قوی ترین انتشارات دنیا هست که برای پژوهشگرها ارزش زیادی قایل هست. از جمله خدمات فوق العاده این کمپانی تایم استاندارد پابلیش و آنلاین شدن سریع مقاله هست. به عنوان یه پژوهشگر لازم هست که بگم الزویور بیش چهار سال هست که دسترسی به کلیه محتواش رو برای من رایگان کرده. من حدود چهار سال هست که بدون پرداخت هیچ هزینه ای به کلیه مقالات این کمپانی دسترسی آزاد دارم. کلیه ژورنال الزویور و دیتا بیس اسکاپوس که تحت نظر کمپانی الزویور هست جواب نامه ها و درخواست های من را کمتر بیست و چهار ساعت می دن. چرا در مورد ژورنال ایرانی مقاله چاپ نمی کنید و نظر نمی دید. این ژورنال ها نه تنها استانداردهای بین المللی رو رعایت نمی کنند بلکه بعضی از اونها تایم آنلاین شدن آرتیکل هاشون در گوگل اسکولار بالای ۲ سال هست. خواهش میکنم یه کم سنجیده بنویسید و به شعور مخاطب احترام بزارید. مخاطب شما افراد بی سواد نیستند.

    • رضا آذر ۵, ۱۳۹۸ در ۸:۳۶ ق.ظ- پاسخ دادن

      مشخصا تو بی سوادی

      • hami آذر ۵, ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۶ ب.ظ- پاسخ دادن

        کاملا مشخصه کی بی سواد هست. میتونی پروفایل منو تو اسکولار نیگاه کنی تا متوجه بشی کی بیسواده. من فقط سه تا از مقالاتم انتشارات نیچر چاپ شدن . خیلی بهت برخورده بهت گفتم به شعور مخاطب احترام بزار.

        • کریم خان رند آذر ۱۰, ۱۳۹۸ در ۱:۰۸ ب.ظ- پاسخ دادن

          تصور شما اینه که مقاله = سواد
          همین تصور غلط شما و سایر دانشگاهیان بی سواد (که مغرورانه فکر می کنند خیلی می فهمند) توسط انتشاراتی مثل الزویر و مافیای سودجوی غیرعلمی که حول محور پابلیکیشن شکل گرفته ایجاد شده!
          انشالله یک روز از خواب بیدار بشی و بفهمی چقدر از عمرت رو برای چاپ مقاله سر کار بودی!

    • محمدرضا كشاورز آذر ۲۹, ۱۳۹۸ در ۶:۵۵ ق.ظ- پاسخ دادن

      عجب!الباقى خوانندگان هم ممكنه پژوهشگر باشن و نظراتشون نظر شما رو ارضا نكنه پس با خط كشى پژوهشگر بودن و به تو مجانى ميدن سعى در منحرف كردن اذهان افراد نفرمائيد

    • امیر دی ۱۵, ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۴ ب.ظ- پاسخ دادن

      دقیقا
      با هر بار داوری یک ماه دسترسی رایگان میگیرم

  13. Mohammad آبان ۱۹, ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۲ ق.ظ- پاسخ دادن

    جواب hami:
    اول که الزویر هست و نه الزویور، چطوری ۴ سال استفاده کرده که حتی تلفظ درستش را هم نمی دونی.

    دسترسی شما هم ملاک نیست، من هم طی همه این سال ها هیچ محدودیتی نداشته ام، مقاله هم چاپ کرده و میکنم. اما این ناشر سیاسی ترین ناشر تجاری است، و فقط دنبال پول است. چون اونجا مقاله چاپ کرده اید، نمی شود بگویید هیچ ایرادی ندارد. البته همه بدنبال پول هستند، ولی این از همه کثیفتر است.

    • hami آبان ۲۰, ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۳ ق.ظ- پاسخ دادن

      فقط میتونم بگم متاسفم براتون. یه فرد میخواد نظرات شخصی خودش رو به بقیه هم تحمیل کنه. همه دنیا بد هستند عزیزم شما خوبید.

      • نامی آذر ۵, ۱۳۹۸ در ۱:۲۵ ق.ظ- پاسخ دادن

        یاشه متاسف باش. کلا” برای همه متاسف باش ولی بالاغیرتا” الزویر رو درست بنویس

  14. علی آبان ۲۰, ۱۳۹۸ در ۷:۵۱ ب.ظ- پاسخ دادن

    تا روزی که ما مصرف کننده علم هستیم نمی توانیم قضاوت درستی داشته باشیم. امورز تجاری سازی علم هم بخشی از واقعیات دوران است.در حال حاضر اعتبار مقالات و پژوهش های ما از این منابع نشات می گیرد.هر وقت از رده جهان آخر به جهان اول رسیدیم و خود تولید کننده علم شدیم ، می توانیم معیارهای جهانی را تعیین و یا جابجا کنیم.

    • رضا آذر ۵, ۱۳۹۸ در ۸:۳۷ ق.ظ- پاسخ دادن

      شما بی اطلاعی. نمی دونی سرانه تولید علم در ایران بالاتر از متوسط جهانیه.

  15. حسین آبان ۲۳, ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۸ ق.ظ- پاسخ دادن

    تیتر جالب است ولی در ادامه موضوعات مطرح شده به عنوان دلیل نمی تواند مطرح شود اگر این انتشارات کار شیطانیی هم انجام دهند همان چاپ مقالات بی کیفیت و دهان پر کن است و باعث شده مقالات خوب در لابه لای این سیل مقالات گم شوند و بی ارزش جلوه دهند مثلا در موضوع کنترل یکی از سایت ها ۵ میلیون مقاله دارد که می توان دانلود کرد ولی در شاخه کنترل از ۳۰۰ سال پیش تا الان شاید ۲۰۰ مقاله با ارزش باشد که با خواندنشان بتوان واقعا لذت برد و چیز جدیدی یاد گرفت.

  16. Scientist آبان ۲۴, ۱۳۹۸ در ۱:۰۲ ق.ظ- پاسخ دادن

    این مقاله یکم از تاریخ عقب هست. الان سایتهایی شبیه scihub و libgen و bookfi هستند که اکثر مقالات و کتب را به رایگان در اختیار میگذارند.
    در اروپا هم بسیاری از ان ها استفاده میکنند.

  17. Sina آبان ۲۸, ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۰ ق.ظ- پاسخ دادن

    چه اراجیفی! بیش از ۸۰ درصد افرادی که ازین سایت استفاده میکنند اصلا هزینه ای پرداخت نمیکنند! و به شکل کاملا قانونی از نشریات استفاده میکنند. چرا که جزو جامعه علمی هستند و عضوی از دانشگاه یا یک ارگان دانش بنیان هستند که تحت قرار داد با الزویر هستند و می تونند به راحتی به دانلود مقالات مختلف بپردازند. ما هم تو کشور خودمون به راحتی از طریق اینترنت دانشگاه و به رایگان به مقالات الزویر و خیلی ناشرای علمی دیگه دسترسی داریم. بسیار خنده دار بود این پست!

    • teymur آبان ۲۸, ۱۳۹۸ در ۹:۲۳ ق.ظ- پاسخ دادن

      اول اینکه آیا پژوهشگرانی که در دانشگاه نیستند حق استفاده از علمی که خودشان یا همکاران شان تولید کرده‌اند را ندارند؟
      دوم اینکه ما پول نفت داریم و از این پایگاه‌ها استفاده می کنیم. خیلی از کشورها توان پرداخت این هزینه‌ها رو ندارند.
      توسعه مجلات اوپن اکسس به زودی سلطه این بنگاه های اقتصادی را از بین خواهد برد.

  18. فهیم آذر ۳, ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۴ ق.ظ- پاسخ دادن

    شما بایکوت کن ببینیم آیا اتفاق خاصی رخ میده برا نشریه ی مهم و معتبر جهان

  19. ode آذر ۱۱, ۱۳۹۸ در ۹:۴۷ ق.ظ- پاسخ دادن

    دوستان باید یک مقدار بنیادی تر به موضوع نگاه کرد نه اینکه چون دانشگاه ما پولش رو میده پس هیچی یااین که من از یه سایت دیگه مجانی دانلود میکنم. موضوع اصلی اینه که آیا موسساتی مثل الزویر که برای تحقیقات سرمایه گذاری نکردن چرا باید حاصل این تحقیقات رو بفروشن

  20. سامان الهویسی آذر ۱۲, ۱۳۹۸ در ۸:۴۹ ق.ظ- پاسخ دادن

    بزاربهتربگم بازبون ساده که این اتفاقات بخاطراین میفنه چیزی که رقیب نداشته باشه فرمان دست میگیره وهرجاخواستندخودشون میدونندبااین سودی که شما میگید اینا میبرند تاحالاچطوراین همه غول به فکر قاپیدن ازاین سودی که بسیاروسوسه کننده هستش نمیکنن یاباجمع وجورکردن چندتا نهادجای بسازنن مشابه به مدت چندوقت مقاله رایگان بدن مطمئنن اونجاباکاهش شدیدبازدید کننده قیمتا آف میخوره

  21. علی آذر ۱۳, ۱۳۹۸ در ۱:۰۸ ب.ظ- پاسخ دادن

    آقای عابد فکر کنم شما تعصبی برخورد میکنین

  22. Paul آذر ۲۱, ۱۳۹۸ در ۸:۲۹ ب.ظ- پاسخ دادن

    علم واقعی در جای دیگری و توسط ابرقدرت ها تولید میشه که ده ها سال از علم الزویر و آی اس آی جلوتر است.

ثبت ديدگاه