تفاوت بین مجلات SCI ، SCIE و ESCI چیست؟

۱۳۹۸-۱۰-۱ ۱۱:۱۳:۱۹ +۰۰:۰۰ ۱۳۹۸/۰۹/۳۰|دسته بندی ها: وبلاگ|برچسب: , , , , |بدون ديدگاه

نمایه سازی مجلاتی مانند SCI ، ESCI و SCIE شهرت بیشتری در صنعت چاپ و نشر پیدا کرده است بخاطر اینکه با اندازه­گیری عملکرد و معیارهای استناد مجلات و نویسندگان به این صنعت کمک شایانی کرده است. مجلاتی که در این پایگاه­های داده نمایه می­شوند به دلیل یک فرآیند دقیق و سخت­گیرانه در انتخاب آنها، به عنوان مجلات برتر علم و فناوری در جهان در نظر گرفته می شوند. دسته‌­بندی­‌های مختلف توسط شرکت­های ارزیابی مجلات انجام می­شود که باعث ایجاد سردرگمی زیادی در بین محققان برای انتخاب مجله مناسب برای چاپ مقالات آنها می­شود. بنابراین ما در این مقاله می­خواهیم به ذکر مطلبی با عنوان تفاوت بین مجلات SCI ، SCIE و ESCI چیست؟ بپردازیم و در این مجال، مهمترین تفاوت‌ها را مشخص سازیم. با سایت چاپ مقاله نارون ژورنال همراه باشید.

تفاوت بین مجلات SCI ، SCIE و ESCI چیست؟

شاخص استناد علوم (Science Citation Index, SCI) یا وب علوم (Web of Science, WoS) چیست؟

WoS یک سرویس آنلاین اشتراکی SCI است که ابتدا توسط موسسه اطلاعات علمی (Institute for Scientific Information, ISI) در سال ۱۹۶۴ تولید شده است. ISI در سال ۱۹۹۲ توسط موسسه Thomson Scientific & Healthcare خریداری شد که به موسسه تجاری علم و خرد تامسون رویترز (Thomson Reuters Intellectual Property and Science Business) تغییر نام داد که بعدا به ISI مشهور شد.

فهرست استناد علوم گسترش یافته (Science Citation Index Expanded, SCIE) چیست؟

SCIE نسخه بزرگتر از SCI است و از سال ۱۹۰۰ تا کنون، بیش از ۸۵۰۰ از مجلات معتبر و مهم در ۱۵۰ رشته را پوشش می­‌دهد.

SCIE مشابه SCI است تنها دو تفاوت با هم دارند:

  1. ایمپکت فاکتور: در SCI مجلات دارای ایمپکت فاکتور بالای صفر وجود دارد اما در SCIE مجلات بر اساس ایمپکت فاکتور دسته­بندی می­شوند.
  2. فرمت دخیره­‌سازی: هر دو SCI و SCIE آنلاین قابل دسترس هستند اما SCI بر خلاف SCIE روی CD یا دی­وی­دی هم وجود دارد.

فهرست استنادی منابع در حال ظهور (Emerging Sources Citation Index, ESCI) چیست؟

ESCI در اواخر سال ۲۰۱۵ توسط تامسون رویترز به عنوان پایگاه داده جدید در WoS معرفی شد. این فهرست از سال ۲۰۱۷ توسط Clarivate Analytics تولید شده است که شامل بیش از ۳۰۰۰ مجله از حوزه‌­های مختلف علوم است. مجلات نمایه شده در ESCI ایمپکت فاکتور ندارند. اما هر مجله در این فهرست جدید سالانه ارزیابی می­‌شود و مجلات واجد شرایط به SCIE منتقل می­شوند. هدف اصلی ESCI این است که اطمینان حاصل کند که کارهای مهم تحقیقاتی توسط هسته مرکزی WoS دنبال می‌شوند حتی اگر هنوز در سطح بین المللی به رسمیت شناخته نشده باشند. مجلات ESCI می­توانند به پایگاه SCIE وارد شوند به شرطیکه کیفیت چاپ مقالات خود را بالا نگهدارند.

الزامات اساسی برای نمایه شدن یک مجله در پایگاه WoS؟

کلیه مجلات برای ورود به پایگاه اصلی WoS باید دارای معیارهای ذیل باشند:

  • آیا این مجله از یک روند مناسب داوری مقالات تبعیت می­‌کند؟
  • آیا این مجله معیارهای اخلاقی چاپ یا نشر را رعایت می‌­کند؟
  • آیا این مجله ملزومات تکنیکی را برآورده می‌کند؟
  • آیا این مجله اطلاعات کتاب‌شناختی خوبی به زبان انگلیسی دارد یا خیر؟
  • آیا این مجله توسط مخاطبان محققی که از پایگاه WoS استفاده می­‌کنند، توصیه می‌­شود؟

اگر این معیارها توسط مجله رعایت شده باشد مجله در پایگاه ESCI پذیرفته خواهد شد و برای بررسی­‌های دقیق‌­تر تحت نظر خواهد بود.

موسسه نارون ژورنال ارایه دهنده خدمات چاپ مقاله و ترجمه مقاله

در اینجا به بررسی مطلبی با عنوان تفاوت بین مجلات SCI ، SCIE و ESCI چیست؟ پرداخته شد و با استفاده از منابع مختلف، مهمترین تفاوت هریک از آنها تشریح گردید. موسسه نارون ژورنال ارایه دهنده خدمات مختلف برای پژوهشگران می‌باشد. این موسسه که خود صاحب امتیاز مجلات علمی داخلی مختلفی است، با داشتن سالها تجربه در حیطه انتشار مقالات و چاپ مقالات، سعی دارد تا به پژوهشگران، دانشجویان و اساتید خدمات پژوهشی ارایه نماید. این خدمات در حیطه چاپ مقاله، پذیرش مقاله و ترجمه تخصصی مقاله به همره ادیت تخصصی مقاله، فورمت‌بندی مقاله بر اساس دستورالعمل‌های آن و سابمیت و ارسال مقاله می‌باشند. در

متقاضیان دریافت خدمات پژوهشی می‌توانند با مراجعه به صفحه ثبت سفارس ما، درخواست خود را ارسال نمایند. همکاران ما بعد از بررسی دقیق درخواست شما، در کوتاهترین زمان ممکنه پاسخ درخواست شما را ارایه خواهند نمود. همچنین، می‌توانید از طریق صفحه تماس با ما، به صورت تلفنی با همکاران ما در بخش‌های مختلف در ارتباط باشید.

 

ثبت ديدگاه