مجله نیچر ۱۵۰ ساله شد

۱۳۹۸-۸-۲۰ ۱۶:۵۹:۱۰ +۰۰:۰۰ ۱۳۹۸/۰۸/۲۰|دسته بندی ها: وبلاگ|برچسب: , , |بدون ديدگاه

۱۵۰ سال پیش در چنین روزهایی مجله نیچر که امروزه شناخته شده‌ترین مجله علمی دنیا است در شهر لندن انگلیس متولد شد. در تاریخ ۴ نوامبر سال ۱۸۶۹ اولین شماره مجله نیچر به چاپ رسید. این مجله در طول ۱۵۰ سال به تدریج رشد و تکامل یافت و امروزه به نماد علم در دنیای مدرن تبدیل شده است. بنیانگذاران اولیه این مجله یک هدف جسورانه داشتند:

به ارمغان آوردن اخبار جدیدترین كشفیات و اختراعات برای دانشمندان و عموم مردم جهان.

اگرچه در ابتدا این مجله مخاطبان عام را هدف قرار داده بود، اما از همان ابتدا دانشمندان علاقه خاصی به آن داشتند، زیرا به آن‌ها اجازه می‌داد به سرعت یافته‌های خود را منتشر کنند. در واقع انتشار هفتگی این مجله بیشتر با مجلات مربوط به سرگرمی قابل مقایسه است. با گسترش دانشگاه‌ها کم کم دانشمندان خبر کشف‌ها و اختراعات علمی خود را به این مجله ارسال کردند و در نهایت این مجله تبدیل به محبوب‌ترین مجله علمی دنیا شد.

مجله نیچر

تصویر جلد اولین شماره مجله نیچر در تاریخ ۴ نوامبر سال ۱۸۶۹

درحال حاضر بسیاری از مجلات علمی دنیا به صورت خاص در یک رشته علمی فعالیت دارند اما نیچر یکی از معدود مجلاتی است که تمامی حوزه‌های علم را پوشش می‌دهد. مقالاتی که در این ژورنال چاپ شده است به دلیل حفظ استانداردهای تحقیقاتی بالا در سطح بین‌المللی تحسین می‌شود. کمتر از ۸ درصد مقالات ارسال شده  به این مجله برای انتشار پذیرفته می‌شوند. در هر شماره این مجله مقالاتی چاپ می‌شود که برای عموم افراد دانشگاهی قابل فهم هستند و تنها برخی از مقالات دارای جنبه‌های فنی و تخصصی بسیار زیاد هستند.

این مجله در طول تاریخ خود، اکتشافات بسیار مشهوری را منتشر کرده است که باعث تغییر دیدگاه ما به دنیا شده است. بدون تردید به یادماندنی‌ترین مقاله منتشر شده در مجله نیچر، گزارشی  است که در ماه آوریل سال ۱۹۵۳ در مورد ساختار DNA منتشر شد و برای همیشه دنیای زیست شناسی را تغییر داد. در ادامه به برخی از کشفیات بزرگ که برای اولین بار در این مجله منتشر شده است نگاهی می‌اندازیم:

  • کشف ماهیت موجی ذرات
  • کشف وجود احتمالی نوترون توسط جیمز چادویک
  • شکافت هسته‌ای و تجزیه اورانیوم توسط نوترون: نوع جدیدی از واکنش هسته‌ای
  • کشف ساختار مولکولی اسیدهای نوکلئیک یا DNA توسط واتسون و کریک
  • کشف تکتونیک صفحات قاره‌ای
  • کشف و گزارش پالسارها یا تپ اخترها
  • کشف سوراخ در لایه ازن
  • انتشار خبر تشکیل  کنسرسیوم بین المللی توالی ژنوم انسانی

تاثیرات مجله نیچر در سطح دنیا و برنامه آینده آن

برخی از کشفیاتی که توسط مجله نیچر منتشر شده است باعث ایجاد تغییراتی در دنیای ما شده است. برای مثال چاپ یک مقاله در سال ۱۹۷۴ در این مجله باعث آگاهی از تاثیرات  کلروفلوئوروکربن‌ها (CFC) بر روی لایه ازون شد. همچنین این کشف منجر به تدوین پروتكل مونترال در سال ۱۹۸۹ شد که نقش بسیاری در حفظ لایه اوزون داشت. چنین نمونه‌هایی در تاریخ مجله نیچر بسیار زیاد است.

+بیشتر بخوانید: تاثیرات مخرب الزویر بر دنیای علم

حالا در ۱۵۰ سالگی این مجله، مسئولان آن اعلام کرده‌اند که به تلاش خود برای تغییر جهان از طریق یافته‌های علمی ادامه خواهند داد. همچنین آن‌ها معتقدند که امروزه تنوع نویسندگان مقالات در این مجله نسبت به چند دهه قبل که فقط محدود به چند نویسنده سفید پوست مرد بود افزایش یافته است و همین روند ادامه خواهد یافت.

ثبت ديدگاه