مهمترین تفاوتهای پژوهش کمی و پژوهش کیفی کدامند؟

بسیاری از حوزه‌ها نیاز به تجزیه‌وتحلیل داده‌ها دارند. با انجام تحقیقات می‌توانید نتایج فعلی را تحلیل کرده و پیش‌بینی کنید. چنین امکانی برای صاحبان مشاغل، متخصصان بازاریابی، دانشمندان و غیره بسیار ارزشمند است. چندین روش پژوهش وجود دارد که ممکن است برای انجام تحقیقات از آن‌ها استفاده کنید. در این مقاله می‌خواهیم دو نوع تحقیق مختلف را بررسی کنیم: تحقیق کمی و تحقیق کیفی. قصد داریم خصوصیات و ویژگی‌های اولیه هر نوع تحقیق را شرح دهیم، نحوه استفاده از آن‌ها درزمینهٔ‌های مختلف را نشان دهیم و جوانب مثبت و منفی آن‌ها را مشخص کنیم. تفاوت اصلی بین تحقیقات کمی و کیفی نوع داده‌هایی است که آن‌ها جمع‌آوری می‌کنند. تحقیقات کمی به ما کمک می‌کند تا تمرکزمان بیشتر روی اعداد و ارقام باشد، درحالی‌که در تحقیقات کیفی اطلاعات بیشتری راجع به موارد تحلیلی در یک مطالعه خاص به دست می‌آید. در اینجا به بررسی اهم تفاوتهای پژوهش کمی و پژوهش کیفی پرداخته‌ایم. با سایت چاپ مقاله نارون ژورنال همراه باشید.

مهمترین تفاوتهای پژوهش کمی و پژوهش کیفی کدامند؟

تحقیق کیفی چیست؟

داده‌های تحقیق کیفی زمانی مهم هستند که شما نیازی به انجام عملیات آماری و ارائه لیست بلند بالایی از ارقام و اعداد نداشته باشید. چنین تحقیقی زمانی لازم است که محقق مجبور شود عمیق‌تر به موضوع بپردازد. به‌عنوان‌مثال، وقتی می‌خواهید در مورد ترجیحات و نظرات مشتریان اطلاعاتی کسب کنید، چنین پژوهشی لازم است. داده‌های کیفی زمانی کمکم کننده هستند که نیاز است پاسخ‌ها و جنبه‌های مختلفی را بررسی کنید. این بدان معناست که شما تحلیل را بر اساس داده‌های مختلفی که ویژگی کیفی دارند بررسی خواهید کرد؛ برای بررسی داده‌هایی که ویژگی‌های کمی دارند تحقیق کمی لازم است.

تحقیق کمی چیست؟

تحقیقات کمی نتایج آماری در اختیار شما قرار می‌دهد و حجم زیادی از اعداد در اختیار شما قرار می‌دهد. احتمالاً محققان این روش را بیشتر اوقات بکار می‌گیرند. بسیاری از متخصصان و دانشمندان باید آمارهایی درباره روندهای مختلف، رویدادها، موارد اولیه، رفتارهای انسانی و موارد دیگر جمع‌آوری کنند. تجزیه‌وتحلیل چنین داده‌هایی به مهارت‌هایی چون دقت و شفافیت نیاز دارد.

چگونه می‌توان از تحقیقات کیفی استفاده کرد؟

این نوع تحقیقات پویا هستند نه ایستا. ممکن است در حین انجام فرآیند تحقیق تغییراتی رخ دهد. محقق باید زمینه یا بک‌گراند اطلاعات دریافتی را تحلیل و ارزیابی کند. به‌عنوان‌مثال، اگر شما نیاز به نظرسنجی در مورد برخی رویدادها، برنامه‌ها یا محصولات دارید، به پاسخ‌های کلی مصرف‌کنندگان نیاز دارید؛ بنابراین، لازم است سؤالات باز پاسخ از مصرف‌کنندگان بپرسید. این سؤالات به درک احساسات و عواطف آن‌ها درباره یک مورد خاص کمک می‌کند. علاوه بر این، ممکن است مشتریان پیشنهادی در مورد بهبود یا اصلاح محصول یا خدمات ارائه دهند. در این حالت، محقق برنامه تحلیل خاصی ندارد. در طول تحقیق، او باید هرچه بیشتر اطلاعات جمع‌آوری خوبی جمع‌آوری نماید تا کارایی تحقیق خود را بالاتر برده و نتایج دقیقی ارائه کند.

روش‌های تحقیق کیفی

چند روش تحقیق وجود دارد که به محققان کمک می‌کند تا داده‌های کیفی را جمع‌آوری کنند. ما در اینجا به برخی از روش‌های کیفی پژوهش اشاره می‌کنیم.

  • گروه‌‌های هدف (Focus groups). صاحبان مشاغل مدرن و آژانس‌های بازاریابی به‌طور گسترده‌ای از این روش تحقیق استفاده می‌کنند. قبل از شروع فروش، مفید است که از مشتریان احتمالی میزان علاقه آن‌ها به محصول مورد نظر پرسیده شود. در این حالت، محقق باید به نظرات مشتریان گوش دهد، از آن‌ها سؤال دیگری بپرسد و پاسخ‌های خود را برای تحلیل عمیق‌تر ثبت کند.
  • مصاحبه. محقق ممکن است با استفاده از طرح سؤالات مستقیم به جمع‌آوری داده‌های کیفی بپردازد. او لیست سؤالات را از قبل برنامه‌ریزی می‌کند تا شاید تمام جوانب موردعلاقه خود را بتواند در سؤالات پوشش دهد.
  • نظرسنجی با سؤالات باز. همان‌طور که در بالا ذکر شد، برای جمع‌آوری داده‌های کیفی نیاز به سؤالات باز پاسخ وجود دارد. اگر نیاز به جمع‌آوری اطلاعات جامع دارید، باید فهرستی از موضوعات مهم را در اختیار مشتریان قرار دهید. آن‌ها پاسخ‌های خود را می‌نویسند و توصیه‌هایی می‌دهند و تجربه مثبت یا منفی خود را توصیف می‌کنند.
  • تجزیه‌وتحلیل خبره (Expert analysis). محقق می‌تواند نه‌تنها از مصرف‌کنندگان عادی بلکه از متخصصان مربوطه درزمینهٔ خاص نیز سؤال کند. این نوع تحلیل به جمع‌آوری اطلاعات و نظرات مهم افرادی که دانش گسترده‌ای در حوزه خاص دارند می‌انجامد. این روش تحقیق کیفی در موارد مختلف باارزش است و نتایج کاربردی باارزشی را ارائه می‌دهد.

چگونه می‌توان از تحقیقات کمی استفاده کرد؟

این نوع تحلیل با اعداد و ارقام سروکار دارد. داده‌های آماری عددی به‌طور گسترده‌ای توسط دانشمندان، متخصصان بازاریابی، تولیدکنندگان محصول و غیره استفاده می‌شود. تحقیق کمی به ما امکان می‌دهد متغیرهای خاص را انتخاب کنیم و آن‌ها را به‌طور دقیق تجزیه‌وتحلیل نماییم. محققان از تحقیقات کمی در انجام آزمایش‌ها و آزمون نظریه‌ها استفاده می‌کنند. داده‌های دریافت شده به جمع‌بندی و کنترل نتایج  می‌انجامد. این بدان معنی است که متخصصان ممکن است از آن در فرایند تصمیم‌گیری استفاده کنند. درصورتی‌که شما بخواهید محصول خاصی را تولید کنید یا بهبود دهید، بدون جمع‌آوری اطلاعات خاص آماری انجام آن غیرممکن است. این مسئله اهمیت پژوهش کمی را نشان می‌دهد.

چگونه می‌توان داده‌های کمی را به دست آورد؟ آسان‌ترین راه برای جمع‌آوری چنین نوع اطلاعات طراحی پرسشنامه برای مصرف‌کنندگان یا تولیدکنندگان است. در این حالت، محقق مجبور است از سؤالات بسته پاسخ استفاده كند و گزینه‌های مختلف را به‌عنوان پاسخ احتمالی در اختیار پاسخ‌دهندگان قرار دهد. این روش در صورتی مفید است که بخواهید نظرات را پیرامون مثلاً یک محصول به‌صورت دقیق و به شکل عدد و ارقام به دست آورید. سؤال باز پاسخ پیش رو را “آیا شما از محصول راضی هستید و دوست دارید چه چیزی تغییر کند؟” به سؤال بسته پاسخ “بهترین ویژگی محصولی که امتحان کرده‌اید چیست؟”  الف)طعم  ب)عطر  ج)قیمت  تغییر دهید. از این طریق، به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهید تا تجربه خود را به اشتراک بگذارند، اما نیازی به تجزیه‌وتحلیل پاسخ کلی با متغیرهای تعریف نشده نیست.

چگونه می‌توان از تحقیقات کیفی و کمی استفاده کرد؟

با توجه به اطلاعات قبلی، ما اطمینان داریم که تحلیل‌های کیفی و کمی روش‌های متضادی با یکدیگر نیستند. هرچند آن‌ها اطلاعات متفاوتی را ارائه می‌دهند، اما هر دو نوع تحقیق برای بهبود فرایند، محصول یا خدمات بسیار مفید هستند. بهترین راه برای استفاده از آن‌ها ترکیب داده‌های کیفی و کمی است. تحلیل عمیق رفتار، ارتباطات، احساسات، انگیزه‌ها و نگرش‌ها به جمع‌آوری اطلاعات کافی برای رشد یک تجارت خاص یا اصلاح فرآیندهای موجود کمک می‌کند.

حقیقت این است که هر نوع تحقیق مزایا و معایبی دارد؛ بنابراین، محقق مجبور است تحقیقات خاص را با دقت انتخاب کند و صرفاً آن را برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های خاص در زمانی خاص به کار گیرد.

  • داده‌های کیفی مفید هستند، اما گاهی اوقات اطلاعات زیادی را به شما می‌دهد که تفسیر آن دشوار است؛ بنابراین، شما باید از آن به‌عنوان یک روش کمکی استفاده کرده و داده‌های عددی و حقایق دقیق و همچنین نظرات کلی مصرف‌کنندگان و ترجیحات آن‌ها را جمع‌آوری کنید.
  • برای پاسخ به سؤالات کیفی به زمان زیادی نیاز است. اگر محقق پرسشنامه‌ای با سؤالات باز پاسخ به مخاطب ارائه کند، باید مطمئن باشد که او زمان کافی برای پاسخ دادن دارد؛ بنابراین، دسترسی به مشتریانی که در بررسی شرکت کنند بسیار مهم است. آن‌ها باید توجیه شوند که این مطالعه جدی است و نیازمند آن است که در زمان معقولی تمام شود.
  • تحقیقات کمی داده‌های عددی را ارائه می‌دهند که در دید اول تصویری مبهم و سخت ارائه می‌دهند؛ اما بدون این داده‌ها، تهیه یک تحلیل مناسب دشوار است. ما به تحقیقات کمی در هر حوزه کاری نیاز داریم. مهم نیست که چه کالایی یا خدماتی دارید، به دست آوردن ویژگی‌های عددی از آن‌ها یک ضرورت است.

موسسه نارون ژورنال ارائه دهنده خدمات چاپ مقاله و ترجمه مقاله

در اینجا به بررسی پرسش مهمترین تفاوتهای پژوهش کمی و پژوهشی کیفی کدامند؟ پرداخته شد. موسسه نارون ژورنال ارائه دهنده خدمات مختلف برای پژوهشگران می‌باشد. این موسسه که خود صاحب‌امتیاز مجلات علمی داخلی مختلفی است، با داشتن سال‌ها تجربه در حیطه انتشار مقالات و چاپ مقالات، سعی دارد تا به پژوهشگران، دانشجویان و اساتید خدمات پژوهشی ارائه نماید. این خدمات در حیطه چاپ مقاله، پذیرش مقاله و ترجمه تخصصی مقاله به همره ادیت تخصصی مقاله، فورمت‌بندی مقاله بر اساس دستورالعمل‌های آن و سابمیت و ارسال مقاله می‌باشند. در

متقاضیان دریافت خدمات پژوهشی می‌توانند با مراجعه به صفحه ثبت سفارش ما، درخواست خود را ارسال نمایند. همکاران ما بعد از بررسی دقیق درخواست شما، در کوتاه‌ترین زمان ممکنه پاسخ درخواست شما را ارائه خواهند نمود. همچنین، می‌توانید از طریق صفحه تماس با ما، به‌صورت تلفنی با همکاران ما در بخش‌های مختلف در ارتباط باشید.

 

ثبت ديدگاه