آموزش نگارش بخش مواد و روش ها در مقاله

۱۳۹۸-۹-۱۴ ۰۶:۴۴:۴۴ +۰۰:۰۰ ۱۳۹۸/۰۹/۱۴|دسته بندی ها: وبلاگ|برچسب: , , , |بدون ديدگاه

در بخش مواد و روش ها در مقاله شیوه‌هایی را شرح می‌دهیم که پژوهش توسط آن‌ها انجام شده است. این بخش باید با جزئیات کامل باشد. پس از پایان بخش مواد و روش ها در مقاله خواننده باید بتواند آن‌چه را انجام داده‌اید دوباره انجام دهد. اهمیت این بخش به دلیل اصل تکرار پذیری در علم است. یعنی اینک هر کسی باید بتواند دقیقاً به همان صورتی که شما پژوهش خود را انجام داده‌اید، آن را تکرار کند.

اشخاصی که پژوهش شما را می‌خوانند و ارزشیابی می‌کنند نگاه ویژه‌ای به بخش مواد و روش ها در مقاله دارند تا مطمئن شوند کار شما قوی است. پس باید اطمینان یابید که این بخش واضح و کامل است. با نارون ژورنال همراه باشید تا درباره نگارش این بخش از پژوهش خود مطالب بیشتری بیاموزید.

نگارش مواد و روش ها در مقاله علوم زیستی و مهندسی

در بخش مواد و روش ها در مقاله که نتیجه کار تحقیقاتی علوم و مهندسی را پوشش می‌دهد طرح آزمایشی را به طور مفصل توضیح می‌دهد. باید توصیف دقیقی را ارائه دهید نه اینکه تنها بگویید چطور پژوهش را انجام داده‌اید. همچنین، چرا چنین طرح آزمایشی را انتخاب کرده‌اید. نوشتار بخش مواد و روش کار باید تفصیلی اما موجز باشد. اطلاعاتی را که مورد نیاز نیست لحاظ نکنید. همین‌طور، مفاهیم و تکنیک‌هایی را که برای اهل فن آشنا هستند بیش از اندازه توضیح ندهید. مانند سایر بخش‌های مقاله، روش‌شناسی باید سوم شخص و گذشته ساده باشد. برای توصیف مطالعه، باید عناصر زیر را لحاظ کنید:

  • طرح پژوهش: ابتدا سبک اجرای پژوهش را توضیح دهید. آیا پژوهش تجربی است؟ همبستگی، علی‌مقایسه‌ای، یا مختلط است؟ چه متغیرهایی را بررسی می‌کنید؟ چه توضیحی برای سوگیری‌ها یا متغیرهای غیرقابل کنترل دارید؟ آیا از تکنیک‌های تصادفی سازی استفاده می‌کنید؟ همچنین توضیح دهید طرح پژوهش با سوال پژوهش چه تناسبی دارد. در هر رشته‌ای که باشید، تکنیک‌های پژوهشی فراوانی وجود دارد که باید از میان آن‌ها دست به انتخاب بزنید. مطمئن شوید خواننده متوجه شده است چرا روش خاصی را انتخاب کرده‌اید.
  • مواد، تجهیزات و شرایط آزمایش: مواد استفاده شده و مکان آزمایش را شرح دهید. برای یک مطالعه تجربی در حوزه‌ای مانند زیست شناسی، این بخش شامل چیزهایی مانند سلسله گیاهان، جانوران، یا سلول‌هایی می‌شود که در آزمایش دخیل بوده‌اند. همین‌طور، توصیف شرایط آزمایشگاه و شرایط میدانی و جزئیات تجهیزات استفاده شده باید در این بخش لحاظ شود. در علوم اجتماعی، این بخش شامل توصیف جمعیت مورد مطالعه و اندازه نمونه می‌شود. اساساً هر چیزی که خواننده برای خلق دوباره تحقیق به آن نیازمند است باید در این بخش گنجانده شود. یادتان باشد باید مواد را به تفصیل توضیح دهید. اگر از جانوران استفاده می‌کنید، تنها نباید بنویسید «موش». باید جزئیاتی مانند سن، جنس، و روابط خانوادگی را وارد کنید. اگر پیمایش انجام می‌دهید، باید درباره سن دقیق، جنس و تعداد آزمودنی‌ها به طور دقیق توضیح دهید. همین‌طور، تجهیزات را باید به دقت شرح دهید. اگر از پکیج نرم افزاری یا وسیله آزمایشگاهی استفاده می‌کنید، باید اسم دقیق‌اش را به خواننده بگویید. با این حال، نیازی به اشاره به برند نیست، مگر اینکه محصولات تولیدکننده‌ها تفاوت قابل توجهی داشته باشند.
  • ملاحظات اخلاقی: اگر می‌خواهید با آزمودنی‌های انسانی یا جانوری کار کنید، باید بخشی از مواد و روش ها در مقاله را به ملاحظات اخلاقی اختصاص دهید. باید اظهار کنید که هیئت داوران موسسه شما با پروتکل پژوهشی‌تان موافقت کرده است.

نگارش مواد و روش ها در مقاله پژوهش‌های پایلوت

در علوم اجتماعی، باید ابزارهایی مانند پیمایش‌ها را برای اطمینان از دقت و قابل استفاده بودن مورد آزمون قرار داد تا مطمئن شد برای سنجش سوال پژوهش مناسب هستند. اگر کار شما حاوی مطالعه پایلوت است، باید اطلاعات مذکور را  در بخش مواد و روش ها در مقاله وارد کنید. برای مثال، اگر مطالعه پایلوت برای توسعه پرسش‌نامه به کار رفته است، باید به تفصیل بیان کنید که پرسش‌نامه را چگونه توسعه داده‌اید، چگونه مورد آزمون و ارزشیابی قرار گرفته است، و ارزشیابی شما چگونه بر شیوه استفاده از پرسش‌نامه تاثیر گذاشته است.

  • روش: پس از توصیف مواد استفاده‌ شده، باید شرح دهید آزمایش چگونه انجام شده و داده‌ها چطور جمع‌آوری شده‌اند. روش جمع‌آوری داده‌ها بخش کلیدی برای بازتولید مطالعه است، بنابراین مهم است که چرایی، چگونگی، زمان و مکان روش جمع‌آوری و ضبط داده‌ها را مشخص کنید. مانند بخش مواد، باید به قدری دقیق باشید که در صورت نیاز بتوان آزمایش را مجدداً اجرا کرد.
  • تحلیل: پس از جمع‌آوری داده، چطور آن‌ها را تحلیل می‌کنید؟ تمام جزئیات تکنیک‌های آماری و منطق استفاده از روش‌های خاص تحلیل را در این بخش وارد کنید. هر چه در پی «بحث» می‌آید، حاصل تحلیل نتایج شماست، پس مطمئن شوید خواننده می‌داند تحلیل دقیق است. اگر داده‌ها را تغییر داده‌اید، چرایی و چگونگی آن را توضیح دهید. اگر همبستگی را محاسبه یا از آزمون‌های آماری دیگر استفاده کرده‌اید، آستانه معناداری را شرح دهید.
  • خلاصه: بخش روش‌شناسی را با نتیجه‌گیری مختصری به پایان برسانید که طرح کلی پژوهش را به خوانندگان یادآوری کند و آن‌ها را به بخش نتایج راهنمایی کند. برای اطمینان از کامل بودن بخش روش‌شناسی از خودتان بپرسید آیا به این سوالات پاسخ  داده است:

برای پاسخ به سوال تحقیق چه کاری انجام شد؟

کار چگونه انجام شد؟

آیا طرح آزمایش توضیح داده شده است؟

نتایج چطور تحلیل شده است؟

نگارش مواد و روش ها در مقاله علوم انسانی

بخش مواد و روش ها در مقاله علوم انسانی معمولاً خیلی کوتاه است یا از آن صرف نظر می‌شود. اگر بخش روش در مقاله وجود داشته باشد، باید تکنیک‌های پژوهش یا رویکردهای نظری به کار رفته برای سوال پژوهش را توصیف کند.

  • روش‌های پژوهش: توضیح دهید که پژوهش‌های موجود در مقاله را چگونه انجام داده‌اید. برای مثال، منابع را چگونه مکان‌یابی و صحت‌سنجی کرده‌اید؟ چطور تصمیم گرفتید چه کارهایی را لحاظ کنید یا حذف کنید؟ اگر پژوهش دست اولی انجام می‌دهید، این بخش ضروری است، اما آن را با پیشینه تحقیق اشتباه نگیرید. باید بحث کنید که چطور پژوهش انجام شده است.
  • رویکردهای نظری: رویکردهای نظری استفاده‌ شده برای پاسخ به سوال پژوهش را توضیح دهید. برای مثال، اگر مقاله در حوزه ادبیات است، ممکن است متون را از منظر یک ایدئولوژی خاص مانند مارکسیسم یا پساساختارگرایی مورد بحث قرار دهید. به همین ترتیب، مقاله‌ای در حوزه تاریخ، ممکن است از بخش روش‌شناسی استفاده کند تا تفاسیر متضاد از منابع دست اول را بررسی کند یا نشان دهد چرا به یک رویکرد نسبت به رویکردی دیگر اولویت داده‌اید.

در این مقاله نکات مختلفی درباره نحوه نگارش بخش مواد و روش ها در مقاله ذکر شد. همچنین راهنمایی ضروری برای کامل کردن این بخش در علوم مختلف از جمله علوم زیستی و مهندسی، علوم اجتماعی و علوم انسانی ارائه شد. در صورتی که در زمینه نگارش مقاله، پذیرش مقاله و چاپ مقاله نیاز به مشاوره داشته باشید، می‌توانید با همکاران ما در موسسه نارون ژورنال در تماس باشید.

ثبت ديدگاه