نکته‌هایی برای نوشتن فصل پیشینه پژوهش و تحقیق در پایان‌نامه

۱۳۹۸-۸-۱۴ ۱۱:۱۰:۴۰ +۰۰:۰۰ ۱۳۹۸/۰۸/۱۴|دسته بندی ها: وبلاگ|برچسب: , , |بدون ديدگاه

پایان‌نامه مقاله‌ای طولانی است که بر اساس تز یا ایده‌ای خاص نوشته می‌شود. پایان‌نامه معمولاً برای ارائه ایده‌ای خاص به جامعه دانشگاهی نوشته می‌شود. نوشتن پایان‌نامه برای افرادی که تجربه چندانی در نگارش مقالات و پژوهش‌های آکادمیک ندارند دشوار است. در این مقاله با نحوه نگارش پیشینه پژوهش در پایان نامه آشنا خواهید شد، پس با نارون ژورنال همراه باشید.

پیشینه پژوهش چیست؟

پیشینه پژوهش مجموعه‌ای از منابع آکادمیک است که در زمان تهیه پایان‌نامه استفاده شده‌اند. پیشینه تحقیق تنها رفرنس پایان‌نامه نیست، بلکه تمام آثار نوشتاری بررسی‌شده در فرایند نگارش پایان‌نامه مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. پیشینه پژوهشق تمام نوشتارها و آثار ارجاع‌داده‌شده‌ای را شامل می‌شود که مطلبی از آن‌ها قرض گرفته شده است. پیشینه تحقیق خوب باید حاوی تمام حقایقی باشد که در این منابع به آن‌ها اشاره شده‌ است. وقتی پیشینه پژوهش می‌نویسید، تمام موضوعات مرتبط و ایده‌هایی را از نظر می‌گذرانید که برای پایان‌نامه حیاتی‌اند. نکته‌های زیر برای نوشتن موفقیت‌آمیز پیشینه پژوهش کاربردی‌اند:

ابتدا برنامه‌ریزی کنید

اگر می‌خواهید در نوشتن پایان‌نامه عالی شوید، برنامه‌ریزی برای‌تان مهم است. اگر کارتان را از قبل برنامه‌ریزی کنید، تعداد روزهایی را که در دانشگاه باقی می‌مانید و روزهای باقیمانده تا موفقیت را کاهش خواهید داد. بهترین کار این است که تصمیم بگیرید قرار است کدام حوزه یا موضوع را در برنامۀ نگارش پایان‌نامه بگنجانید. پیش از شروع کار، باید یاد بگیرید چگونه روش‌شناسی، پیشینۀ تحقیق، بحث و منابع را بنویسید.

پشتکار

نوشتن پیشینه پژوهش دشوار و زمان‌بر است. باید صبور بودن را یاد بگیرید. اگر متوجه شدید که اشتباه کرده‌اید، باید بدانید که این اتفاق کاملاً عادی است. ببینید کجا اشتباه کرده‌اید و اصلاحات ضروری را اعمال کنید.

پژوهش

اکنون زمان آن است که منابع نوشتاری را مورد پژوهش قرار دهید، مانند کتاب‌ها، ژورنال‌ها، روزنامه‌ها، مقاله‌ها و بلاگ‌هایی که موضوعی مرتبط با پایان‌نامه شما دارند. تمام منابع را در یک مکان جمع کنید. به‌طور گسترده مطالعه و بخش‌ها یا فصولی را انتخاب کنید که مستقیماً با موضوع پایان‌نامه شما در ارتباط هستند. در دفترچه‌ای مجزا، بخش‌ها یا فصول، صفحات و پاراگراف‌های مهم را یادداشت کنید. 

 نوشته‌های‌تان را با توجه به مطالب گردآوری‌شده بنویسید

از تمام مطالعات گردآوری‌شده خودتان استفاده کنید. تمام آن‌ها پیشینه تحقیق‌تان را تشکیل می‌دهند. مطالب نوشته‌شده را با توجه به میزان ارتباط با موضوع سازماندهی کنید. مطالب مرتبط را دسته‌بندی کنید.

هنگام نوشتن، یادتان باشد هدف از پیشینه پژوهش تحلیل و کاوش است. قرار نیست کاری را نقد کنید. تمام آثار آکادمیک دسترس‌پذیر را کاوش کنید. بگذارید خواننده بداند چرا این آثار برای پژوهش مربوطه بهترین هستند. ایده‌هایی را که مشابه با ایده شماست را پیدا کنید و مطمئن شوید که به تمام ایده‌های قرض‌گرفته‌شده ارجاع داده‌اید. در انتها، مطمئن شوید که فرمت رفرنس‌بندی و ارجاع‌دهی صحیح را می‌دانید.

همچنین در انتها قابل ذکر است که اگر شما در فرایند انجام پژوهش خود مشکلی دارید، می‌توانید از خدمات مشاوره رایگان موسسه نارون ژورنال استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای چاپ مقاله پایان نامه یا سایر پژوهش‌های خود با ما تماس بگیرید.

ثبت ديدگاه