نکته‌هایی برای نگارش مقاله پژوهشی

۱۳۹۸-۸-۲۱ ۱۶:۳۷:۴۰ +۰۰:۰۰ ۱۳۹۸/۰۸/۲۱|دسته بندی ها: وبلاگ|برچسب: , , , |بدون ديدگاه

مقالات پژوهشی دانشگاهی می‌توانند مقاله‌ای توصیفی، مطالعه‌ای موردی، مقاله‌ای مستخرج از تز یا هر نوع نوشته‌ای باشند که در آن پژوهشی باید انجام شود. هدف آن‌ها بهبود مهارت نوشتاری و تحلیلی دانشجو است. این مقالات قرار است توانایی فکری دانشجو را به چالش بکشند و قابلیت‌های او را به بهترین شکل نمایش دهند. برای نگارش مقاله پژوهشی باید نکاتی رعایت شود.

تجربه ثابت کرده است که نگارش مقاله پژوهشی و آکادمیک کاری دشوار است. بسیاری از دانشجویان دوست ندارند توانایی فکری‌شان مورد چالش قرار گیرد. برای چنین دانشجویانی، نوشتن پژوهش آکادمیک فرایندی طاقت‌فرساست. نکته‌های زیر هم برای تمام دانشجویان پرکار و دانشجویان کم‌کاری که می‌خواهند تنبلی را کنار گذاشته و دل به کار دهند ارزشمند است. با نارون ژورنال همراه باشید تا نکات بیشتری درباره نگارش مقاله پژوهشی بخوانید.

نکات مهم در نگارش مقاله پژوهشی

پژوهش مناسبی را انجام دهید

انجام دادن پژوهش مناسب مستلزم این است که با هدف مطالعه کتاب‌ها و مقالات ارزشمند و مرتبط با موضوع مقاله، از کتابخانه بازدید کنید. در کتابخانه، نباید هیچ زمانی را تلف کنید. اگر لازم است از اینترنت کمک بگیرید تا هر چه قدر می‌توانید اطلاعات جمع کنید. پس از مطالعه زیاد، می‌توانید یک پژوهش مناسب را از مرحله انتخاب موضوع تا نگارش به انجام برسانید.

کلیات طرح را آماده کنید

حالا که به نظر می‌رسد می‌توانید پژوهش‌تان را به خوبی مدیریت کنید، وقتش است که کلیات آن را آماده کنید. کلیات شامل تمام اطلاعاتی می‌شود که در زمان اجرای پژوهش راه را برای شما باز می‌کنند. روی دفترچه یا تکه‌ای کاغذ، تمام نکات ارزشمندی را یادداشت کنید که احساس می‌کنید برای نگارش مقاله پژوهشی مناسب است. کلیات را به نحوی سازماندهی کنید که منطقی باشد. هر نکته‌ای باید به طور منطقی در پی نکته‌ای دیگر بیاید. ایده‌ها نیاید پراکنده و فاقد انسجام باشند. در این صورت، تنها خودتان را گیج کرده‌اید. فکر کنید اگر به عنوان نویسنده نتوانید متن را سازماندهی و منسجم کنید چه به سر مخاطب می‌آید.

کارهای میدانی را همزمان با نگارش متن مقاله انجام دهید

یکی از سخت‌ترین مراحل نگارش مقاله پژوهشی انجام کارهای میدانی برای گردآوری داده است. این کار می‌تواند شامل انجام دادن یک آزمایش، پر کردن پرسشنامه، انجام مصاحبه یا هر نوع کار دیگری باشد. در واقع داده‌های اصلی شما در این مرحله گردآوری شده و سپس تبدیل به یافته‌های شما خواهند شد. بنابراین به نظر می‌رسد که این مرحله مهم‌ترین بخش کار پژوهش شماست.

افکارتان را روی کاغذ بیاورید

بعد از اینکه کلیات را آماده کردید و همزمان با انجام کارهای میدانی، نکات مهم را روی کاغذ بیاورید. نکات را شاخ و برگ دهید. ایده‌ها را گسترش دهید. به خواننده توضیح دهید چرا فکر می‌کنید هر کدام از نکات مهم‌اند. ایده‌ها را به ترتیب زمانی ارائه دهید. ایده‌ها باید دقیق و منسجم باشند. هدف تمام آن‌ها باید یکی باشد. نکته‌ها طوری نباشند که در ادامه متن خلاف آن ارائه شود. در این صورت، تنها مخاطب و خودتان را گیج می‌کنید.

سازمان دادن به کتاب‌شناسی

کتاب‌شناسی شامل تمام آثاری می‌شود که در زمان نگارش مقاله پژوهشی استفاده کرده‌اید. مطمئن شوید که هر اثری را که به آن ارجاع داده‌اید لحاظ کرده‌اید. تمام آثاری که ارجاع‌دهی نشده‌اند اما از آن‌ها استفاده کرده‌اید هم باید ذکر شوند. خوب است نام هر کسی را که موجب پیشبرد پژوهش شده است ذکر کنید. از استادتان سبک فرمت‌بندی رفرنس‌ها را جویا شوید. رفرنس برای وحدت و انسجام مقاله مهم است. دقت نمایید که نگارش رفرنس‌ها را به آخر کار موکول نکنید چرا که ممکن است برخی از آن‌ها را فراموش کنید یا دیگر نتوانید به آن منبع دسترسی پیدا کنید.

مقاله نهایی برای مطالعه به اساتید و همکاران خود بدهید

یکی از بهترین کارها برای نگارش مقاله پژوهشی این است که پس از اتمام کارتان، مقاله آماده شده را به اساتید و همکاران‌تان بدهید تا آن را مطالعه کرده و ایرادات آن را ذکر کنند. با این کار شما ده‌ها بازخورد از افراد صاحب نظر در رشته خود دریافت می‌کنید که هم به بهبود مقاله شما کمک می‌‌کند و هم نکات زیادی از این بازخوردها یاد خواهید گرفت.

در صورتی که برای نگارش یا چاپ مقاله خود نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید از خدمات مشاوره رایگان موسسه نارون ژورنال در زمینه نگارش مقاله، انتخاب مجله، پذیرش مقاله، چاپ مقاله و ترجمه نیتیو مقاله استفاده نمایید.

ثبت ديدگاه