هشت بخش اصلی مقاله پژوهشی

نوشتن مقاله پژوهشی اساسی­‌ترین بخش از روند تحقیق است. مقاله پژوهشی در واقع شریک کردن نتایج پژوهش ما با دیگران است تا آن‌ها از نتایج کار ما مطلع باشند و تأثیر کار ما را بدانند. همچنین انتشار نتایج تحقیق شما در قالب یک مقاله پژوهشی به محققان دیگر کمک می­‌کند تا فواید و شکاف­‌های تحقیقاتی در این حوزه بخصوص تحقیقاتی را درک کنند. در این مقاله ما در واقع ۸ بخش اصلی یک مقاله پژوهشی را بررسی می­‌کنیم، پس با نارون ژورنال همراه باشید.

هشت بخش اصلی مقاله پژوهشی

عنوان

انتخاب عنوان مناسب برای مقاله پژوهشی مهمترین قسمت یک مقاله است. در واقع عنوان مشخص می­‌کند که مقاله ما در مورد چه چیزی است. عنوان باید جامع و جذاب باشد و تمام کلیدواژه­‌های اصلی کار ما در آن گنجانده شود.

چکیده

آمار نشان می­‌دهد بیش از ۹۰ درصد از محققان بعد از دیدن عنوان، چکیده را هم مطالعه می­‌کنند. این یک مرحله مهم در تعریف یک مقاله خوب است. چکیده خلاصه­‌ای از کار تحقیقاتی ما است و معمولاً در ۱۵۰ تا ۲۵۰ کلمه نوشته می­‌شود. چکیده باید کاملاً واضح و روشن کلیت موضوع مقاله را بیان کند.

مقدمه

مقدمه اولین مرحله از تجزیه و تحلیل ما را تعیین می­‌کند و همچنین نحوه نگارش ما در مقدمه در واقع جهت گیری ما را در مقاله پژوهشی را مشخص می‌­کند. مقدمه به خوانندگانی که حتی هیچ بیشنه اطلاعاتی در مورد موضوع ندارند کمک می­‌کند که راحت‌تر موضوع مقاله را درک کنند.

روش تحقیق

این قسمت در واقع اهداف مقاله پژوهشی و روش‌­هایی که ما در کار تحقیقاتی انجام داده‌­ایم را توصیف می­‌کند. یک روش تحقیق مناسب به داوران مجلات و خوانندگان آن‌ها کمک می‌کند تا مفهوم تحقیق ما را بهتر درک کنند.

نتیجه‌­گیری

پنجمین گام مهم برای نوشتن مقاله پژوهشی، نتیجه‌­گیری است. در این قسمت ما خلاصه‌­ای از نتایج را که در حین تحقیق موفق به دستیابی به آن شده‌­ایم را ارائه می­‌کنیم. همچنین باید توضیح دهیم که چرا و چگونه به این نتیجه گیری خاص رسیدیم.

بررسی مطالعات مرتبط

بررسی مطالعات مرتبط باعث می­‌شود که ما بتوانیم داده­‌های خود را با استفاده از مطالعات قبلی تفسیر کنیم و یا احیاناً با تفسیر داده‌­های موجود اطلاعات جدیدی را به علم اضافه کنیم. خیلی مهم است که ما بتوانیم نتایج خود را با نتایج دیگران که در همین حوزه کار کرده‌­اند مقایسه کنیم.

توصیه‌­ها

در قسمت توصیه­‌ها به دقت تمام کارهایی که بعداً لازم است انجام شود، آورده می‌شود و کلیه احتمالات موجود در این کار هم در نظر گرفته شود و در این قسمت گنجانده می‌شود. توصیه خوب و کاربردی در یک مقاله به خوانندگان و محققان دیگر این امکان را می‌­دهد که تحقیق شما را دنبال کنند و در کارهای بعدی از آن استفاده کنند.

منبع شناسی

آخرین و هشتمین گام مهم در نوشتن مقاله پژوهشی منبع شناسی یا رفرنس­‌دهی است. در این قسمت ما باید منابع و رفرنس‌­هایی که از آن‌ها استفاده کردیم را لیست کنیم.

+بیشتر بخوانید: چرا باید از نرم افزارهای رفرنس نویسی استفاده کنیم؟

هر وقت شروع به نوشتن مقاله پژوهشی کردید این ۸ بخش اصلی را با دقت نگارش کنید. مطمئن باشید با رعایت نکات مهم، مقاله شما برای خوانندگان جذاب‌­تر و قابل فهم‌­تر خواهد بود. همچنین در صورتی که در اخذ پذیرش مقاله و چاپ مقاله خود نیاز به مشاوره تخصصی داشتید می‌توانید با همکاران ما در موسسه نارون ژورنال در تماس باشید.

ثبت ديدگاه