پژوهش همبستگی چیست و چه زمانی از آن استفاده می شود؟

پژوهش همبستگی چیست؟ یک طرح تحقیق از نوع همبستگی رابطه بین دو متغیر را اندازه گیری می کند. هدف این است که دریابیم که چه رابطه‌ای بین دو متغیر وجود دارد: ارتباط مستقیم و مثبت، ارتباط مستقیم و منفی و بدون ارتباط؟ یکی از معروفترین طرح‌های تحقیقی پژوهشگران در پژوهش‌های علوم انسانی و پزشکی پژوهش همبستگی است. در واقع از طریق یک پژوهش همبستگی است که می‌توان وجود ارتباط بین دو متغیر را بررسی کرده و پایه‌گذار بسیاری از پژوهش‌های آتی بود. با سایت چاپ مقاله نارون ژورنال همراه باشید.

پژوهش همبستگی چیست و چه زمانی از آن استفاده می شود؟

همانطور که گفته شد روش همبستگی به دنبال بررسی رابطه بین دو متغیر است تا تایید نماید که:

  • بین دو متغیر رابطه مثبت وجود دارد.

در این نوع رابطه تغییرات هر دو متغیر در یک جهت مشابه می‌باشد مانند:

با افزایش قد، ورن نیز افزایش پیدا می‌کند.

  • بین دو متغیر رابطه منفی وجود دارد.

در این نوع رابطه جهت تغییرات بین دو متغیر متفاوت و متضاد است مانند:

هر چه قدر مصرف قهوه افزایش می‌یابد، میزان احساس خستگی کاهش پیدا می‌کند.

  • بین دو متغیر هیچ ارتباطی وجود ندارد.

در این حالت جهت تغییرات بین دو متغیر از الگوی خاصی پیروی نمی‌کند و دو متغیر نسبت به یکدیگر کنش خاصی ندارند مانند:

مصرف قهوه ارتباطی با افزایش قد ندارد.

چه زمای از طرح تحقیقی همبستگی استفاده می‌کنیم؟

طرح تحقیق همبستگی یکی از انواع پژوهش‌های توصیفی است. عمدتاً در دو حالت کلی شما باید تصمیم بگیرید که از طرح تحقیق همبستگی استفاده نمایید.

۱- از وجود رابطه بین دو متغیر تاکنون اطلاعات خاصی وجود ندارد و شما نیز انتظار ندارید که بین دو متغیر رابطه علت و معلولی وجود داشته باشد و می‌خواهید از طریق یک پژوهش همبستگی ارتباط دو متغیر را بررسی کنید. 

مثال:

می‌خواهید بدانید افرادی که درآمد بالاتری دارند، بیشتر گیاهخواری می‌کنند. شما تصور نمی‌کنید که درآمد بالا باعث گیاهخواری شود (یا برعکس)، اما پیدا کردن رابطه می تواند منجر به درک بهتر از عواملی شود که بر انتخاب رژیم غذایی افراد تأثیر می گذارند یا آنها را محدود می کنند.

۲- تصورتان بر این است که دو متغیر با یکدیگر رابطه علت و معلولی دارند اما نمی‌توانید وجود چنین رابطه علت و معلولی را از طریق یک پژوهش آزمایشی تایید کنید زیرا احتمالاً انجام آن غیر اخلاقی یا غیر عملیاتی باشد.

مثال:

شما می‌خواهید این تئوری را آزمایش کنید که انتشار گازهای گلخانه‌ای باعث گرم شدن کره زمین می‌شود. انجام آزمایشی که میزان انتشار گازهای گلخانه ای جهان را به مرور زمان کنترل کند عملی نیست، اما از طریق مشاهده و تجزیه و تحلیل داده ها در مقیاس بزرگ می‌توانید یک همبستگی قوی را نشان دهید که از این تئوری پشتیبانی می‌نماید.

مثال دیگر:

شما فرض می‌کنید که بودن در معرض دود سیگار باعث بروز مشکل آسم در کودکان می‌شود. در اینصورت، نمی توانید برای تایید این فرضیه آزمایشی راه‌اندازی کنید و کودکان را در معرض دود سیگار قرار دهید زیرا عملی غیراخلاقی و غیرمنطقی است. اما می‌توانید یک مطالعه همبستگی انجام دهید تا دریابید کودکانی که والدین آنها سیگار می کشند، نسبت به کودکانی که والدین آنها سیگاری نیستند، احتمال ابتلا به آسم دارند.

همبستگی و رابطه علت و معلولی

بسیار مهم است که به یاد داشته باشید همبستگی به معنای علیت نیست. فقط به این دلیل که بین دو چیز همبستگی پیدا می کنید به این معنی نیست که یکی از آنها باعث دیگری می شود. به مثال زیر توجه کنید:

شما بین ساعات کار و سلامت روان رابطه منفی قاطع دارید: در کشورهایی که متوسط ساعات کاری کمتری دارند، افراد از سلامت روانی بهتری برخوردار هستند. با این حال، این بدان معنی نیست که ساعات پایین کار باعث بهبود سلامت روان می شود. متغیرهای زیادی وجود دارد که ممکن است بر رابطه تأثیر بگذارد، از جمله درآمد متوسط، دسترسی به مراقبت‌های روانی و مولفه‌های فرهنگی.

اگرچه تحقیقات همبستگی موید رابطه علت و معلولی نیست،با این وجود اگر روش جمع‌آوری داده‌ها و قوی باشد و وسعت آن نیز بالا باشد و در نهایت تحلیل‌ها نیز دقیق باشد به شدت از وجود یا عدم وجود رابطه علی پشتیبانی می‌کند. در مثال‌های فوق، تأثیرات سلامتی در معرض دود سیگار بودن و اثر گلخانه توسط شواهد همبستگی بسیار قوی تأیید شده است که دانشمندان وجود رابطه علّی را نیز بین آنها تبیین نموده‌اند.

موسسه نارون ژورنال ارائه دهنده خدمات چاپ مقاله و ترجمه مقاله

در این مطلب که با عنوان پژوهش همبستگی چیست و چه زمانی از آن استفاده می شود؟ ارایه شد نکات مهم و اساسی در نگارش بخش بحث مقاله و پایان‌نامه را بررسی نمودیم. موسسه نارون ژورنال ارائه دهنده خدمات مختلف برای پژوهشگران می‌باشد. این موسسه که خود صاحب‌امتیاز مجلات علمی داخلی مختلفی است، با داشتن سال‌ها تجربه در حیطه انتشار مقالات و چاپ مقالات، سعی دارد تا به پژوهشگران، دانشجویان و اساتید خدمات پژوهشی ارائه نماید. این خدمات در حیطه چاپ مقاله، پذیرش مقاله و ترجمه تخصصی مقاله به همره ادیت تخصصی مقاله، فورمت‌بندی مقاله بر اساس دستورالعمل‌های آن و سابمیت و ارسال مقاله می‌باشند.

متقاضیان دریافت خدمات پژوهشی می‌توانند با مراجعه به صفحه ثبت سفارش ما، درخواست خود را ارسال نمایند. همکاران ما بعد از بررسی دقیق درخواست شما، در کوتاه‌ترین زمان ممکنه پاسخ درخواست شما را ارائه خواهند نمود. همچنین، می‌توانید از طریق صفحه تماس با ما، به‌صورت تلفنی با همکاران ما در بخش‌های مختلف در ارتباط باشید.

ثبت ديدگاه