چگونه بیان مساله خوب بنویسیم؟

برای آن دسته از شما که می خواهید بدانید چگونه برای یک پژوهش بیان مساله بنویسید در اینجا مطلبی جامع آماده نموده‌ایم که شما می‌توانید برای نوشتن بیان مساله پایان نامه و مقاله از آن استفاده کنید. در این مطلب نکاتی مطرح خواهد شد که پاسخی به سوالاتی چون چه چیزی نوشتن بیان مساله را چالش برانگیز می کند؟ چرا بیان مساله مهم است؟ پیدا کنید. بیان مساله در پژوهش ابزاری مؤثر برای ارائه روشن و دقیق ایده اصلی مقاله است. مقاله علمی یک سند ساختار یافته است که توسط ایده اصلی کنترل می‌شود. معمولاً در بیان مساله به ارایه ایده اصلی پژوهش پرداخته می‌شود تا بتوان در مراحل بعدی پژوهش آن را بررسی نمود. فرضیات پژوهش معمولاً بر اساس این ایده اصلی استخراج می‌شوند. در این مطلب به بررسی سوال چگونه بیان مساله خوب بنویسیم؟ می‌پردازیم و در آن به همه مطالب مرتبط با نگارش بیان مساله خواهیم پرداخت و نکات مهم آن را ذکر خواهیم نمود. با سایت چاپ مقاله نارون ژورنال همراه باشید.

چگونه بیان مساله خوب بنویسیم؟

به صورت خلاصه چه ویژگی‌های برای بیان مساله باید در نظر داشت؟

  • بیان مساله می‌بایست به یک شکاف علمی اشاره کند. شکاف علمی که شما با احساس آن تصمیم به انجام یک پژوهش گرفته‌اید.
  • بیان مساله شما می‌بایست به پژوهش‌های مهم و معتبر اشاره کند زیرا اشاره به آنها معلوم می‌کند که شما مساله‌ای را که در پژوهش انعکاس داده‌اید دارای اهمیت بالایی است.
  • بیان مساله شما باید طوری باشد که منتج به انجام تحقیقات آتی شود.
  • بیان مساله شما باید طوری نگارش شود که به صورت منطقی مساله را استدلال کند تا خوانندگان را به وجود چنین مساله‌ای قانع کند.
  • رویکردی که برای حل مساله در بیان مساله اتخاذ می‌کنید باید اخلاقی باشد.

فورمت نگارش بیان مساله چگونه باید باشد؟

بیان مساله معمولاً در سه بخش نگارش می‌شود:

قسمت اول. توصیف هدف و شرایط ایده‌آل. یعنی اینکه در بخش اول شما باید درباره شرایط ایده‌آل صحبت کنید. در واقع اینجا با توجه به مساله پژوهش پاسخ سوال چگونه باید باشد را بدهید.

قسمت دوم. توصیف سرایط موجود. شما در قسمت اول حالت ایده‌آل را مطرح نموده‌اید. در قسمت دوم حالت فعلی را بیان می‌دارید. اینکه اکنون وضعیت چگونه‌ است و چه مشکلاتی وجود دارد.

قسمت سوم. حالتی را توصیف کنید که می‌خواهید با توسل به آن شرایط فعلی ذکر شده در قمست دوم را به شرایط ایده‌آل قسمت اول نزدیک کنید.

اکنون به مثالی توجه کنید:

قسمت اول:

مطابق اصول آموزشی دانشگاه …. این دانشگاه به دنبال فراهم کردن محیط یادگیری سالم و امن برای دانشجویان است. خوابگاه‌ها یکی از جنبه های مهم آن محیط یادگیری است ، زیرا ۵۵٪ از دانشجویان در خوابگاه های دانشگاه زندگی می کنند و بیشتر این دانشجویان مدت زمان قابل توجهی را در اتاق خوابگاه های خود می‌گذرانند.

قسمت دوم:

دانش آموزانی که در خوابگاه های شماره ۱ تا ۴ زندگی می کنند در حال حاضر واحدهای تهویه مطبوع ندارند و در فصول گرم سال معمولاً دمای اتاق از ۳۰ درجه بیشتر است. بسیاری از دانش آموزان گزارش می دهند که در اتاق خوابگاه های خود قادر به انجام تکالیف درسی خود نیستند. برخی دیگر گزارش می کنند که به دلیل رطوبت و دمای هوا در خواب مشکل دارند. اتاق ها نه تنها ناسالم هستند ، بلکه بازده عملکرد آنها را پایین آورده است.

قسمت سوم:

در پاسخ به این مشکل، بررسی ما در نظر دارد برخی از استراتژی‌های بهبود وضعیت خوابگاه را پیشنهاد دهد. ما قصد داریم یک تحقیق مشارکتی همه جانبه در مورد گزینه‌های خرید تهویه مطبوع (با بودجه دانشگاه ؛ یارانه دانشجویی و …) و انواع مختلف سیستم‌های تهویه مطبوع انجام دهیم. همچنین روش‌های کم هزینه‌تری را برای کاهش برخی یا تمام مشکلات ذکر شده در نظر خواهیم گرفت (مانند ایجاد سالن ‌های کنترل شده به لحاظ آب و هوا و تجهیز آن به مکان مطالعاتی بهتر و فضای سودمندتر).

در اینجا سعی نمودیم یک مثال کلی و ساده ارایه دهیم تا هر فردی با هر رشته تحصیلی بتواند درک صحیحی از قسمت‌های مختلف بیان مساله را به دست آورد.

توصیه‌هایی برای نگارش قوی بیان مساله

در حقیقت، نگارش بیان مساله قوی حتی برای آن دسته از دانشجویان و پژوهشگران باتجربه نیز یک چالش بوده است. اما راز نگارش یک بیان مساله قوی چیست؟ چه بیان مساله‌ای را بیان مساله قوی می‌نماییم؟ 

یک بیان مساله محکم و قوی باید از هرگونه دیدگاه مغرضانه عاری باشد. اظهارات غلط و بی اساس، ذهنی یا فریبنده مانند “من موسیقی را دوست دارم” یا به عنوان مثال “موسیقی بدترین نوع سرگرمی است” به طور کلی ممنوع است. چنین اظهاراتی را نمی‌توان با دلیل اثبات کرد؛ به همین دلیل باید از آنها دوری کنید. بیان مساله قوی باید بتواند مورد آزمون قرار گیرد و تایید یا رد شود. در واقع، وقتی شما نمی‌توانید بیان مساله خود را به آزمون بگذارید و از طریق روش علمی نتیجه‌ای از آن بگیرید مشخص خواهد نمود که شما نتوانسته‌اید در گام اول عنوان پژوهش و در گام دوم بیان مساله خوب و کاربردی انتخاب کرده و نگارش کنید.

به عنوان مثال، در بین مساله یک پژوهش تاریخی، شما می‌توانید در بیان مساله ذکر کنید که استالین شروع کنند جنگ جهانی دوم بوده است. اما انتظار می‌رود که در بیان مساله به دنبال حمایت از این ادعا باشد. اگر در بیان مساله نتوان حقایقی مبنی بر این ادعا ذکر کرد و ادعاها بر اساس سند نباشد نباید آن پژوهش را ادامه دهید زیرا چنین ادعایی فاقد اعتبار خواهد بود. 

مثالی دیگر از چنین ادعایی آن است که شما در بیان مساله مططرح نموده باشید که استالین اقدامات اشتباهی داشته است. چنین بیانی نیز یک بیان ذهنی و مبتنی بر سوءگیری است. زیرا شما نمی توانید بگویید که یک شخص اقدامات اشتباهی انجام داده یا اقدامات صحیحی داشته است. برای ترغیب و قانع نمودن خوانندگان، باید به حقایق تأیید شده اشاره کنید. با این وجود، قدرت استدلال شما به این بستگی دارد که تعبیرات شما در مورد این واقعیت‌ها چقدر منطقی باشد.

یکی دیگر از عواملی که در این زمینه باید مورد توجه قرار دهید این است که بیان مساله شما تا چه اندازه به موضوع متمرکز است. در وهله اول مطمئن شوید که بیان مساله شما با موضوع مرتبط است. سعی کنید بیان مساله را کوتاه و مختصر  مفید و حول و حوش موضوع نگه دارید و حاشیه نروید. وارد جزئیات نشوید. حاشیه رفتن باعث می‌شود که ناخودآگاه وارد مسائل جدید شده و از مساله اصلی خود دور شوید. برای مثال، فرض کنید شما درباره عادتهای مخرب در هضم غذا صحبت می‌کنید. در اینجا صحبت از انواع غذاهایی که دیر هضم هستند می‌تواند شما را وارد یک مساله جدیدتر کند. زیرا موضوع بحث شما صرفاً صحبت درباره عادتهای مخرب است.

موسسه نارون ژورنال ارائه دهنده خدمات چاپ مقاله و ترجمه مقاله

در این مطلب به بررسی سوالی با عنوان چگونه بیان مساله خوب بنویسیم؟ پرداختیم و نکاتی ضروری برای نحوه نگارش بیان مساله ارایه دادیم. موسسه نارون ژورنال ارائه دهنده خدمات مختلف برای پژوهشگران می‌باشد. این موسسه که خود صاحب‌امتیاز مجلات علمی داخلی مختلفی است، با داشتن سال‌ها تجربه در حیطه انتشار مقالات و چاپ مقالات، سعی دارد تا به پژوهشگران، دانشجویان و اساتید خدمات پژوهشی ارائه نماید. این خدمات در حیطه چاپ مقاله، پذیرش مقاله و ترجمه تخصصی مقاله به همره ادیت تخصصی مقاله، فورمت‌بندی مقاله بر اساس دستورالعمل‌های آن و سابمیت و ارسال مقاله می‌باشند.

متقاضیان دریافت خدمات پژوهشی می‌توانند با مراجعه به صفحه ثبت سفارش ما، درخواست خود را ارسال نمایند. همکاران ما بعد از بررسی دقیق درخواست شما، در کوتاه‌ترین زمان ممکنه پاسخ درخواست شما را ارائه خواهند نمود. همچنین، می‌توانید از طریق صفحه تماس با ما، به‌صورت تلفنی با همکاران ما در بخش‌های مختلف در ارتباط باشید.

 

ثبت ديدگاه