چگونه کیفیت یک مقاله علمی را ارزیابی کنیم؟

کیفت مجله علمی به دلایل بسیار زیادی اهمیت خاصی دارد. وقتی که در حال نگارش یک مقاله یا پایان‌نامه هستید نیازمند آنید تا در بیان مساله یا چارچوب نظری در فصل دوم پایان‌‌نامه به حمایت از سوال پژوهشی و ارایه چارچوب‌های تئوری آن بپردازید. از اینرو، استفاده از مقالات علمی باکیفیت برای استناددهی به آنها در سرتاسر بخش‌های مقاله بسیار مهم و حیاتی است. اما سوال اصلی اینجاست که چگونه مقالات علمی خوب را پیدا کنیم؟ در این مطلب سعی می‌کنبم در پاسخ به سوال چگونه کیفیت یک مقاله علمی را ارزیابی کنیم؟ نکاتی را ارایه دهیم که بتوانند به شما در تعیین کیفیت مقاله کمک کننده باشند. با سایت چاپ مقاله اوج دانش همراه باشید.

چگونه کیفیت یک مقاله علمی را ارزیابی کنیم؟

۱- مقاله در کدام مجله چاپ شده است؟

ژورنالی که مقاله در آن منتشر می شود، درباره کیفیت مقاله چیزهای زیادی می‌گوید. برای ارزیابی کیفیت مجله ملاک‌‌های مختلفی وجود دارد. اولین و مهمترین ملاک هر مجله ایندکس آن است. اینکه مجله مذکور چه ایندکس‌هایی دارد یا به عبارت دیگر در کدام پایگاه‌های علمی نمایه می‌شود؟ ایندکس‌هایی مانند اسکوپوس، ISI، پابمد و … نشان دهنده آن است که مجله مذکور یک مجله قوی و دارای ارزیابی و فرآیند داوری محکمی برای پذیرش مقالات است. دومین ملاک یک مجله ضریب تاثیر آن است. شما می‌توانید با وارد کردن شماره ISSN یا نام کامل مجله، به بررسی ضریب تاثیر یک مجله بپردازید. طبیعتاً هرچقدر ضریب تاثیر یک مجله بالاتر باشد، مقالات آن باکیفیت‌تر و مورد پذیرش‌تر می‌باشد.

اولین ملاکی که معمولاً ادیتورهای مجله به آن حساسیت دارند این است که پژوهشگر عمدتاً از چه منابعی در نگارش مقاله خود استفاده نموده است. اگر این منابع برگرفته از مجلات قوی باشند، ادیتور مجله رغبت بالایی جهت ارزیابی آن مقاله خواهد داشت.

۲- مولف مقاله کیست؟

  • درباره شخصی که مقاله را نوشته است چه می‌دانید؟
  • آیا نویسنده تحقیقات زیادی در این زمینه انجام داده است؟
  • دیگران درباره این نویسنده چه نظری دارند؟
  • پیشینه یا حوزه مورد علاقه این نویسنده چیست؟

نویسنده در کدام دانشگاه تحصیل یا کار می‌کند؟ آیا این دانشگاه از شهرت خوبی برخوردار است؟

شما می‌توانید به موتور جستجوی سیناپس وارد شوید و به سوالات فوق بسیار بهتر پاسخ دهید. این موتور جستجو امکانات و اطلاعات بی‌نظیری برای بررسی سوابق، حیطه مورد مطالعه، پژوهش‌های انجام شده مولفان مقاله و موارد دیگر ارایه می‌کند.

۳- مقاله در چه رمانی چاپ شده است؟

مقاله در چه سالی چاپ شده است؟ هرچقدر زمان چاپ مقاله نزدیک‌تر باشد به همان میزان کیفیت آن بهتر خواهد بود. اگر مقاله به سال‌های قبل‌تر مربوط باشد باید بررسی شود که آیا مولفان مقاله پژوهش‌های پیگیری بعدی در آن راستا انجام داده‌‌اند یا خیر؟ احتمالاً نتایج آن مقاله در پیگیری‌های بعدی دچار تغییراتی شده باشد. وقتی در حال جستجو هستید می‌توانید زمان چاپ مقالات را تعیین کنید تا صرفاً به نشان دادن مقالاتی بپردازد که در سال یا سال‌های اخیر چاپ شده باشد.

۴- سایر پژوهشگران درباره این مقاله چه دیدگاهی دارند؟

برای اینکه بفهمید سایر پژوهشگران در مورد مقاله مورد نظر چه دیدگاهی دارند باید بررسی کنید و ببینید که مقاله چندبار مورد استناد دیگران قرار گرفته است. مقاله‌ای که برای مثال ۵ سال است که چاپ شده اما هنوز استناد بسیار کمی از سایر مقالات دریافت کرده است احتمالاً مقاله‌ای ضعیف باشد.

۵- همه موارد فوق را برای ارزیابی مقاله مدنظر قرار دهید.

طبیعی است به تنهایی ملاک قرار دادن هریک از عوامل فوق در ارزیابی کیفیت یک مقاله امری اشتباه است. برای مثال، اگر شما صرفاً در ارزیابی یک مقاله ملاک میزان استناددهی به آن را بررسی کنید احتمالاً دچار اشتباه خواهید شد. یا اینکه اگر فقط مقالاتی که در سال جاری و یا نهایتاً در سال قبل چاپ شده‌اند را مدنظر قرار دهید طبیعتاً مقالات بسیار باکیفیت سالهای قبل را از دست خواهید داد.

بنابراین، بررسی همه موارد فوق برای انتخاب مقالات جهت رفرنس‌دهی بسیار ضروری است.

موسسه نارون ژورنال ارائه دهنده خدمات چاپ مقاله و ترجمه مقاله

در این مطلب که با عنوان چگونه کیفیت یک مقاله علمی را ارزیابی کنیم؟ ارایه شد نکات مهم و اساسی در انتخاب مقالات باکیفیت را بررسی نمودیم. موسسه نارون ژورنال ارائه دهنده خدمات مختلف برای پژوهشگران می‌باشد. این موسسه که خود صاحب‌امتیاز مجلات علمی داخلی مختلفی است، با داشتن سال‌ها تجربه در حیطه انتشار مقالات و چاپ مقالات، سعی دارد تا به پژوهشگران، دانشجویان و اساتید خدمات پژوهشی ارائه نماید. این خدمات در حیطه چاپ مقاله، پذیرش مقاله و ترجمه تخصصی مقاله به همره ادیت تخصصی مقاله، فورمت‌بندی مقاله بر اساس دستورالعمل‌های آن و سابمیت و ارسال مقاله می‌باشند.

متقاضیان دریافت خدمات پژوهشی می‌توانند با مراجعه به صفحه ثبت سفارش ما، درخواست خود را ارسال نمایند. همکاران ما بعد از بررسی دقیق درخواست شما، در کوتاه‌ترین زمان ممکنه پاسخ درخواست شما را ارائه خواهند نمود. همچنین، می‌توانید از طریق صفحه تماس با ما، به‌صورت تلفنی با همکاران ما در بخش‌های مختلف در ارتباط باشید.

ثبت ديدگاه