گزارش­ استنادی مجله یا JCR چیست؟

۱۳۹۸-۹-۱۳ ۰۸:۲۲:۲۶ +۰۰:۰۰ ۱۳۹۸/۰۹/۱۳|دسته بندی ها: وبلاگ|برچسب: , , , |بدون ديدگاه

گزارش­ استنادی مجله یا JCR که مخفف Journal Citation Reports حاوی یک مجموعه داده کاملاً شفاف برای محاسبه ایمپکت فاکتور مجله، مقالات نمایه شده و مؤلفه­‌های استنادی است. این گزارش توسط موسسه کلاریویت آنالتیکس Clarivate Analytics یا همان ISI سابق منتشر می‌شود. گزارش JCR شامل معیارهای عملکرد مبتنی بر استناد در سطح مقاله و مجله است. این گزارش شبکه‌­ای از منابع را نشان می­‌دهد که میزان نفوذ هر مجله را در محافل جهان علم نشان می­‌دهد. از سوی دیگر گزارش­ استنادی مجله یا JCR موسسات و نهادهای بین المللی که نقش بیشتری در تولید علم مجلات دارند را مشخص می‌سازد.

داده‌ها و معیارهای موجود در گزارش­ استنادی مجله یا JCR درک دقیقی از تأثیر مجله ارائه می­‌دهند و به شما کمک می‌­کنند که بتوانید مجله بهتری را برای کارهای پژوهشی خود انتخاب کنید. این گزارش شامل تمام داده‌­های مورد نیاز برای درک مولفه‌هایی است که ارزش و تأثیر هر مجله را نشان می‌دهند. در ادامه با گزارش­ استنادی مجله یا JCR بیشتر آشنا خواهید شد، پس با نارون ژورنال همراه باشید

گزارش­ استنادی مجله یا JCR چه کمکی به ما می‌کند؟

ناشران، كتابداران، محققان و افراد دیگر می‌توانند با استفاده از JCR به ردیابی عناوین خاص، اطلاع رسانی از نگهداری مجموعه‌های مجلات و شناسایی بهترین مجلاتی كه مقاله چاپ می­‌کنند، ب­پردازند. گزارش­ استنادی مجله یا JCR ارتباط معنی‌دار استنادهای ایجاد شده توسط جامعه پژوهش از طریق مجموعه‌­ای غنی از داده‌­های مستقل منتشر شده را فراهم می‌کند. داده‌های این گزارش از سه پایگاه زیر مجموعه وب آف ساینس WoS گردآوری می‌شود که عبارتند از:

  • Science Citation Index Expanded (SCIE)
  • Social Sciences Citation Index (SSCI)
  • Web of Science Core Collection

در زمینه انتخاب مجلات برتر، کنترل کیفیت داده‌­های گزارش شده در مقالات و توسعه معیارهای جدید JCR یک منبع ضروری خواهد بود. داده‌های ساختاری توسط تیمی متشکل از متخصصان بررسی می‌شود که به طور مداوم مجموعه مجلات، کتاب­‌ها و کنفرانس‌­های تحت پوشش در Web of Science Core Collection را ارزیابی و انتخاب می­‌کنند و آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند تا از صحت در ارزیابی تأثیر مجله اطمینان حاصل شود.

در تاریخ ۲۰ ژوئن، گروه Web of Science و شرکت Clarivate Analytics گزارش‌های استنادی مجلات در سال ۲۰۱۹ را منتشر کردند که خلاصه آن به شرح ذیل است:

  • JCR سال ۲۰۱۹ شامل ۱۱٫۸۷۷ مجله شامل ۲۸۳ عنوان جدید می‌باشد و از این تعداد ۱۰۸ مورد اوپن اکسس هستند.
  • در این گزارش مجلاتی از ۸۱ کشور وجود دارد.
  • در میان مجلات تحت پوشش، ۶۴ درصد مجلات افزایش ایمپکت فاکتور را نشان می­‌دهند.
  • در ۹۰ درصد از ۲۳۶ حوزه‌های تحقیقاتی، افزایش در مجموع ایمپکت فاکتور مشاهده گردید.
  • پس از بررسی دقیق رفتار استنادی غیر استاندارد، ۱۷ مجله از JCR در سال ۲۰۱۹ حذف شدند تا صحت و سقم داده‌های آنان مجدداً بررسی شود.

قابل ذکر است که دانشجویان و پژوهشگران گرامی می‌توانند جهت دریافت مشاوره رایگان در زمینه پذیرش مقاله و چاپ مقاله از مجلات JCR با موسسه نارون ژورنال در تماس باشند.

ثبت ديدگاه