با یک مقاله ریجکت شده چه کار کنیم؟ معرفی چند اقدام نجات بخش

۱۳۹۸-۹-۲۰ ۰۷:۰۷:۵۱ +۰۰:۰۰ ۱۳۹۸/۰۹/۲۰|دسته بندی ها: وبلاگ|برچسب: , , , , , |بدون ديدگاه

با یک مقاله ریجکت شده چه کار کنیم؟ این سوال، تقریباً یکی از پرتکرارترین سوالات پژوهشگران است. هر محققی تجربه ریجکت مقاله از مجلات را دارد. میزان اکسپت مقاله در مجلات با ایمپکت بالا معمولاً در حدود ۵ درصد است در حالی‌که در مجلات پولی یا با دسترسی آزاد ۶۹ درصد است. با این حال، بسیاری از مقالات ریجکت شده در نهایت در مجله‌­ای به چاپ می‌رسند.

در اینجا قصد داریم به ارایه مطلبی با عنوان با یک مقاله ریجکت شده چه کار کنیم؟ معرفی چند اقدام نجات بخش بپردازیم. این کار با این هدف انجام شده است تا پژوهشگران بدانند ریجکت شدن یک مقاله به معنای اتمام کار آن مقاله نیست و شما می‌توانید با انجام چند اقدام آن را نجات دهید و در یک مجله دیگر به چاپ و نشر برسانید. با چاپ مقاله نارون ژورنال همراه باشید.

با یک مقاله ریجکت شده چه کار کنیم؟ معرفی چند اقدام نجات بخش

  • شما می­‌توانید درخواست تجدید نظر بدهید

شما فقط باید زمانی این کار را انجام دهید که دلایل منطقی و قاطعی برای انجام آن داشته باشید. اگر مقاله شما با دلایل مرتبط با مجله ریجکت شده است از جمله مقاله شما خارج از اهداف مجله بود یا مجله مقاله مشابه کار شما را قبلا چاپ کرده است یا اینکه ادیتور یا داور معتقد بودند که مقاله شما نسبت به سایر مقالات تأثیر کمتری بر روی ایمپکت فاکتور مجله دارد و غیره بعید است درخواست تجدید نظر شما قبول شود. اکثر مجلات توانایی چاپ همه مقالات را ندارند و مجبوراند بعضی از مقالات حتی مقالات با کیفیت خود را هم ریجکت کنند.

اگر مقاله شما بر اساس مشکلات تکنیکی که توسط داورها اعلام شده است، ریجکت شده است در این مورد می‌­توانید درخواست تجدید نظر دهید. استدلال خود را صریح بیان کنید بدون اینکه مطالب داخل مقاله را تکرار کنید. در صورت وجود داده‌های جدید، برای پشتیبانی از استدلال خود می­‌توانید آن‌ها را اضافه کنید. متن داخل مقاله را هم مورد بازبینی قرار دهید تا موضوع شما به وضوح بیان شود. اگر مطلب ارائه شده شما برای داور یا ادیتور نامفهوم باشد قطعاً برای خواننده مقاله هم بسیار گنگ خواهد بود. اگر فکر می­‌کنید که این داور برای داوری مقاله شما مناسب نیست به شیوه مودبانه از ادیتور بخواهید نفر دیگری را به عنوان داور انتخاب کند.

اگر شواهد روشنی از رفتار غیراخلاقی توسط داور از جمله تضاد منافع یا تعصب در مورد مقاله شما سراغ دارید می‌توانید درخواست تجدیدنظر دهید. این حق نوسینده است که درخواست تجدیدنظر بدهد اما قبل از آن باید برخی موارد را در نظر بگیرد:

درخواست‌­های تجدیدنظر به ندرت نتیجه مثبت می­‌دهند.

درخواست­‌های تجدیدنظر نسبت به مقالات ارسالی جدید کمتر در اولویت هستند بنابراین یک درخواست تجدیدنظر ممکن است هفته­‌ها طول بکشد تا بررسی شود.

ادیتورها آدم­‌های با مشغله زیاد هستند و ممکن است شما را در لیست سیاه خودشان قرار دهند. البته اگر بعداً مشخص شود که درخواست تجدید نظر شما نامعقول است.

  • شما می‌­توانید مقاله ریجکت شده را به مجله دیگر انتقال دهید

در این حالت شما مقاله را به صورت دست نخورده همراه با کامنت‌های اصلاح شده داوران و بقیه جزئیات به مجله دیگر انتقال می‌دهید. این روش سریع‌تری نسبت به سابمیت مجدد مقاله است. این کار برای مواردی که ایده جدیدی ثبت می‌­شود بسیار مفید است چون تاریخ سابمیت قبل‌­تر از تاریخ انتقال است. البته تعداد کمی از مجلات این کار را انجام می­‌دهند و در صورت وجود این کار در بعضی مجلات باید به مجلات همان ناشر ارسال شود. در مجموع داوران و ادیتورها دوست دارند مقالاتی را دریافت کنند که قبلاً در مجله­‌ای دیگر داوری شده باشد.

  • شما می‌توانید مقاله را در مجله دیگر سابمیت کنید

این متداول‌­ترین روش در صورت ریجکت مقاله است. برای افزایش شانس موفقیت خود باید مجله­‌ای متناسب با نظر داور یا ادیتور اولی انتخاب شود. اغلب مقالات اگر چه مقالات با کیفیت بالا هستند اما به دلایلی از جمله این‌که مقاله نسبت به مقالات قبلی کیفیت کمتری داده شده است، ریجکت می­‌شوند. بنابراین می‌­توان این مقاله را در مجله دیگر با ایمپکت پایین چاپ کرد. به این نکته باید توجه کرد که کامنت داوران قبلی را قبل از ارسال مقاله خود به مجله دیگر اصلاح کنید چون ممکن است دوباره مقاله برای همان داوران ارسال گردد.

جمع بندی درباره مقاله ریجکت شده

در این مطلب به بررسی وضعیت مقاله ریجکت شده پرداخته و چند پاسخ مهم عملیاتی به این سوال ارایه گردید. می‌توانیم بگوییم که طی کردن فرآیند پذیرش و چاپ مقاله نیازمند معلومات و دانش بسیاری است و این ضرورت باعث می‌شود تا دانشجویان، اساتید و پژوهشگران برای انجام این فرآیند نیازمند کسب دانش و اطلاعات بسیار زیادی باشند.

همکاران ما در موسسه نارون ژورنال با داشتن تجربه‌ای بیش از یک دهه در امور مربوط به چاپ و پذیرش مقاله، در خدمت آن دسته از دانشجویان و پژوهشگران و اساتیدی هستند که در فرآیند اخذ پذیرش مقاله و چاپ مقاله خود نیازمند کمک و یاری می‌باشند. شما می‌توانید در هریک از مراحل چاپ مقاله با ما در ارتباط باشید تا خدمات از خدمات ارزنده همکاران ما بهره‌مند گردید.

ثبت ديدگاه