نگارش مقدمه در مقاله پژوهشی

۱۳۹۸-۹-۵ ۱۲:۰۱:۲۷ +۰۰:۰۰ ۱۳۹۸/۰۹/۰۵|دسته بندی ها: وبلاگ|برچسب: , , , |بدون ديدگاه

مقدمه بخش مهمی از مقاله پژوهشی است. در مقدمه، نویسنده دیدگاهی گسترده از موضوع پژوهشی را ارائه می‌دهد، سپس در بخش‌های بعدی دیدگاه مذکور را به اجزای محدودتر می‌شکند. بهترین راه برای تحلیل مقدمه این است که آن را هرمی معکوس فرض کنیم؛ از بالا، نمایی کلی از آن داریم و رفته‌رفته با نگاه کردن به پایین هرم، نمای محدودتر و دقیق‌تری را می‌بینیم. نکات اصلی مقاله و عناصر نهایی مقدمه، بیانیه رساله یا فرضیه هستند. در ادامه با نگارش مقدمه بیشتر آشنا خواهید شد.

اصول اساسی در نگارش مقدمه

در نگارش مقدمه مقاله، پژوهشگر باید خواننده را از منطق پژوهش آگاه کند. از پژوهشگر انتظار می‌رود به این سوال پاسخ دهد که چرا فکر می‌کند مقاله‌اش بخش جدایی‌ناپذیر حوزه مطالعاتی است.

محدودیتی برای تعداد کلمات مقدمه وجود ندارد، اما باید تا حد امکان مختصر باشد. برای مثال، اگر رساله می‌نویسید، انتظار می‌رود رئوس مطالب‌تان را داشته باشید. مقدمه باید براساس رئوس مطالب نوشته شود. قرار است مقدمه مروری بر کل رساله یا مقاله پژوهشی باشد. وقتی مقدمه می‌نویسید، بهتر است فرض کنید با مخاطبی فرهیخته و باتجربه در حوزه مورد نظر طرف هستید نه یک خواننده عام و بدون اطلاع.

اولین کارکرد مقدمه ایجاد پس‌زمینه برای مقاله پژوهشی است. مقدمه محتوای مقاله را ارائه می‌دهد و بیان می‌کند مقاله تا چه اندازه با مقالات نوشته‌شده در حوزه خودش در تناسب است. براساس رشته و موضوع، می‌توانید مقدمه را با روایتی تاریخی آغاز کنید. هدف این است که مخاطب را با تمام تحولات موضوع پژوهشی از آغاز تا اکنون آشنا کنید. اگر تصمیم دارید این مسیر را طی کنید، بهترین کار پایبندی به اطلاعات مرتبط است.

مقدمه باید مروری کلی بر جزئیات پژوهش باشد. برای مثال، ممکن است بخواهید مخاطب را از اهداف پژوهش و روش آن آگاه کنید. باید پیش‌بینی کنید اگر همه چیز خوب پیش رود، پژوهش شما چه اثری از خود به جا می‌گذارد. بعد از پیش‌بینی، خوب است که در این مرحله فرضیه صفر را رد کنید. در این بخش بهتر است به محدودیت‌های پژوهش اشاره کنید. مهم است که مخاطب از ضعف‌های پژوهش شما آگاه باشد تا اینکه به سادگی پژوهش را اعتباریابی و قضاوت کند. اظهار کردن نقایص در این مرحله بهتر است تا اینکه در بخش بحث مقاله بررسی شوند.

همچنین مهم است که به فرضیات به صورت زودهنگام در مقدمه اشاره کنید. تمام اصول ارائه‌شده توسط پژوهشگر باید به آگاهی مخاطب برسد. مقدمه را باید کوتاه نگاه داشت. باید از بزرگنمایی خودداری شود. باید مسئله پژوهش را به خوبی تعریف کرد. بهتر است مخاطب از همان ابتدا در جریان اهداف شما قرار گیرد. برخی اوقات، رساله فاقد مقدمه است. این موضوع اشتباهی از جانب دانشجویان است که باید اصلاح شود. در مقدمه، لازم نیست همه چیز را درباره پژوهش به مخاطب بگویید. هدف مقدمه ارائه دیدگاهی کلی به مخاطب است.

در این مقاله سایت نارون ژورنال به صورت کلی با ساختار و نحوه نگارش مقدمه مقاله آشنا شدید. باید در نظر بگیرید که نگارش مقدمه خوب نقش زیادی در پذیرش مقاله و چاپ مقاله شما خواهد داشت. بنابراین بهتر است توجه زیادی بر روی این بخش داشته باشید.

ثبت ديدگاه