چگونه مقاله علمی پژوهشی بنویسیم؟ راهنمای جامع نگارش

۱۳۹۸-۱۰-۲۸ ۱۱:۱۱:۰۵ +۰۰:۰۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲۸|دسته بندی ها: وبلاگ|برچسب: , , , , , |1 ديدگاه

مقاله علمی پژوهشی هر نوع نوشتار دانشگاهی مبتنی بر تحقیقات اصیل است که شامل تجزیه و تحلیل و تفسیر از سوی نویسنده است. نگارش این نوع مقاله دشوار است و به همین دلیل ما یک راهنمای قدم به قدم در مورد چگونگی نوشتن یک مقاله علمی پژوهشی طراحی کرده‌ایم؛ راهنمایی که شما می‌توانید به صورت قدم به قدم و مرحله به مرحله به آن رجوع نموده و در کار نگارش از آن استفاده کنید. جهت مشاهده مطلب چگونه مقاله علمی پژوهشی بنویسیم؟ راهنمای جامع نگارش با سایت چاپ مقاله نارون ژورنال همراه باشید.

چگونه مقاله علمی پژوهشی بنویسیم؟ راهنمای جامع نگارش

۱- پیش آمادگی برای شروع کار

جهت آمادگی برای شروع کار سعی کنید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • درباره حوزه‌ پژوهشی که می‌خواهید به انجام پژوهش اقدام کنید مطالعه نمایید و در صورت مواجه با مشکل و یا مانع با اساتید متخصص آن حیطه مشورت کنید.
  • هدف از انجام پژوهش را تعیین کنید و درباره مدت زمان انجام، محدودیت‌ها و ملاحظات خاص و فورمت مقاله و شیوه ارسال مقاله  اطلاعاتی حاصل کنید.
  • چک لیستی از مهمترین موارد نگارشی طراحی کنید و در حین نگارش به چک لیست برگردید و در صورتی که هریک از موارد موجود در جک لیست انجام شد آن را تیک بزنید.

در این مرحله به نکات دیکر نیز باید توجه کنید:

  • چهارچوب زمانی: واقع‌گرا باشید و برای انجام پژوهش و ویراستاری آن یک برنامه ریزی زمانی ایجاد کنید.
  • محدویت واژگان: تمامی ژورنال‌ها محدودیت تعداد واژگان دارند. به نظر می‌رسد که شما باید تعداد واژگان معقول و رایج را تعیین کنید تا از این طریق به بیراهه نرفته و مطالب کاملاً مرتبط و لازم را در مقاله بگنجانید.
  • هدف: هر هدفی بر اساس الزامات خاصی اعمال می‌شود. برای مثال، آیا شما می‌خواهید اطلاعاتی درباره چیزی به خوانندگان ارایه کنید یا آنها را ترغیب تمایید که به شکل دیگری فکر کنند یا اینکه سعی می‌کنید توجه آنها را به نحوه انجام چیزی جلب نمایید؟

۲- مخاطبان خود را بشناسید

زمانی که از خود می‌پرسید جگونه مقاله را نگارش کنم نیاز است تا مخاطبانتان را در نظر بگیرید. سطح دانش آنها بر سبک نگارش، انتخاب کلمات و اینکه چقدر باید در توضیح مطالب به جزییات بروید تاثیر گذار است.

پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد معمولاً برای مخاطبین متخصص در آن زمینه نوشته می‌شود و مولف این پایان‌نامه می‌تواند در نگارش آن به عمق رفته و جزییات تخصصی مهمی را ارایه نماید. اما اگر بعد از فارغ‌التحصیلی تصمیم به نگارش یک مقاله بگیرید احتمال دارد مخاطبین شما از تخصص‌های متفاوت‌تری باشند و شما می‌بایست سبک نگارش خود را در حد وسط نگه دارید تا همه این مخاطبان را راضی نگه داشته باشید.

۳- موضوع پژوهش را انتخاب کنید

حیطه‌ای که می‌خواهید در آن به نگارش مقاله بپردازید قبلاً و در مراحل پیش تعیین شده است. حال خودتان تعیین نموده‌اید یا اساتید شما آن را تعیین کرده‌اند. برای تعیین موضوع پژوهش فعالیت‌های زیر را انجام دهید:

  • موضوعی را انتخاب کنید که به آن علاقمندید
  • موضوعی را انتخاب کنید که تکراری نباشد
  • در انتخاب موضوع به اهدافی که در مراحل قبل تعیین نموده‌اید توجه کنید و سعی کنید آنها را پوشش دهد. گاهاً اساتید تکلیف پژوهشی را به شما ارایه می‌دهند و در آن اهداف خاصی را می‌گنجانند. شما در انتخاب موضوع باید روالی را برگزینید که این اهداف را پوشش دهد.
  • موضوعی را انتخاب کنید که قابلیت انجام داشته باشد.

موضوعی را انتخاب کنید که خاص و بدیع باشد. مقاله‌ای که به دنبال بررسی تاریخی جنگ جهانی دوم است به اندازه کافی اصییل یا خاص نخواهد بود. اما مقاله‌ای درباره تجربه شهروندان دانمارکی که در طول جنگ جهانی دوم در نزدیکی مرز آلمان زندگی می‌کرند می‌تواند خاص و بدیع باشد.

۴- انجام تحقیقات مقدماتی

صرفاً به ایده‌هایی که از ذهنتان می‌گذرد تکیه نکنید. شاید ایده‌ای که هم اکنون در ذهن شماست یک ایده خام و اشتباهی باشد که با مطالعه منابع بیشر اشتباه بودن آن را تایید کنید. در هنگام انتخاب موضوع پژوهش به این موارد و سوالات توجه کنید:

  • آیا موضوعی وجود دارد که اغلب تاکنون پزوهشگران به آن بی‌توجه بوده‌اند؟
  • آیا مباحث داغی وجود دارد که می توانید به آنها بپردازید؟
  • آیا شما یک موضوع منحصر به فرد در موضوع پژوهش خود دارید؟
  • آیا اخیراً تحولاتی اتفاق افتاده است که شما بر اساس آنها بتوانید موضوعی را انتخاب کنید؟

در این مرحله، ممکن است تدوین برخی سؤالات پژوهشی برای راهنمایی شما مفید باشد. سوال پژوهشی بیشتر در پایان نامه‌ها استفاده می‌شوند تا مقاله. برای نوشتن سوالات تحقیق، سعی کنید جمله زیر را تمام کنید: “می خواهم بدانم چگونه / چه چیزی / و چرا …” .

۵- بیان مساله را نگارش کنید

بیان مساله استدلال اصلی شما است؛ در واقع بیان مساله هدف و موقعیت مقاله شما را تعیین می‌کند. اگر با یک سؤال تحقیق شروع کردید، بیان مساله باید به آن پاسخ دهد. همچنین باید نشان دهد که از چه اسناد و استدلالاتی برای پشتیبانی از این پاسخ استفاده خواهید کرد.

بیان مساله باید مختصر، بحث برانگیز و منسجم باشد. این بدان معناست که باید استدلال شما را به طور خلاصه در یک یا دو جمله خلاصه کنید. ادعایی را مطرح کنید که نیاز به شواهد یا تحلیل بیشتری داشته باشد. مطالب را طوری در بیان مساله بیان کنید که تمامی بخش‌های مقاله را در برگیرد.

احتمالاً در حین انجام پژوهش، بیان مساله را مرور و اصلاح کنید، اما به عنوان راهنما در طول فرایند نگارش مقاله خواهد بود. در هر پاراگراف بیان مساله باید هدف و ایده اصلی پژوهش خود را حمایت کنید.

۶- طرح مقاله را بنویسید

نگارش طرح پژوهش کاری بسیار مفید و کاربردی در طول انجام پژوهش می‌باشد. منظور از طرح همان چهارچوب و ساختار اصلی مقاله است. قبل از نگارش سرفصل‌هایی که قرار است در مقاله بنویسید را مشخص سازید. برای مثال، سرفصل‌های اصلی یک مقاله عبارتند از بیان مقدمه، روش، نتایج، بحث و نتیجه گیری. احتمال دارد شما زیرعنوان‌هایی را نیز داشته باشید که می‌بایست آنها را تعیین کنید تا ساختار اصلی مقاله شکل گیرد. این کار تقریباً نقشه راه را به شما نشان خواهد داد.

۷- نگارش پیش نویس مقاله را شروع کنید

پیش نویس شما یقیناً بارها ادیت خواهد شد تا در نهایت نسخه نهایی به وجود آید. هدف اصلی از نگارش نسخه اولیه آنست که:

  • ایده‌های دشوار خود را به مباحثی کاربردی و عملیاتی تبدیل می‌کنید
  • به این مباحث جزییاتی را اضافه می‌کنید
  • از محصول نهایی یا نسخه نهایی یک چشم انداز کلی به دست می‌آورید

لزومی ندارد که شما کار نگارش مقاله را حتماً با بخش مقدمه شروع کنید. از هر بخشی که فکر می‌کنید برای شما بهتر است آغاز کنید. شما طرح پژوهش را در مرحله قبل طراحی کرده‌اید و هم اکنون این طرح نقشه راهتان خواهد بود و مانع از پریشانی و سردرگمی شما خواهد شد.

اولویت های شما هنگام نوشتن اولین پیش نویس باید:

  • حفظ حرکت رو به جلو؛ فقط بنویسید و کاری به اشتباهات نداشته باشید. تا زمانی که مطلبی نوشته نشود اشکالات آن رفع نخواهد شد.
  • به ساماندهی صحیح و ترتیب منطقی پاراگراف ها و جملات توجه کنید تا در تنطیم پیش نویس دوم کار آسان‌تر شود.
  • ایده های خود را به شفاف ترین شکل ممکن بیان کنید. این کار باعث می‌شود دقیقاً آنچه را که در تلاش هستید مطرح کنید را بدانید و از این طریق در مراحل بعد آنها را کامل‌تر کنید.
  • استدلالهای خود را انعطاف پذیر نگه دارید. در صورت لزوم آماده استدلال یا تغییر استدلال ها باشید. اگر در یک بخش گیر کردید، به بخش دیگری بروید و بعداً برگردید. اصلاً در یک بخش متوقف نشوید.
  • استنادات خود را به صورت شفاف انجام دهید. لازم نیست که سبک استنادات شما کامل باشند اما با درج مطالب ضروری مانند نام نویسنده، سال انتشار و شماره صفحه ها با اطلاعات مربوطه، در وقت خود صرفه جویی می کنید.

۸- مقدمه مقاله را نگارش کنید

مقدمه مقاله شامل سه سوال اصلی است: چه چیزی؟ چرا؟ و چقدر؟

بعد از اتمام مقدمه، خواننده باید بداند مقاله چیست و چرا ارزش خواندن دارد.

  • چه چیزی؟ صرفاً نگارش‌تان حول و حوض موضوع مقاله باشد، پیش زمینه‌های لازم موضوع مقاله را معرفی کنید و موارد کلیدی مانند اصطلاحات، نظریه ها و جزئیات تاریخی را عنوان کنید. 
  • چرا؟ پاسخ به این سوال مهمترین بخش و همچنین دشوارترین بخش نگارش مقاله است. سعی کنید یک پاسخ کوتاه به این سوال ارایه دهید: در حال ارایه چه نتایج یا بینش جدیدی نسبت به موضوع مقاله هستید؟ مقاله شما چه اطلاعات یا موارد خاصی مطرح نموده یا به چه سوالی پاسخ خواهد داد؟
  • چگونه؟ خواننده دوست دارد بداند که مقاله چگونه پیش خواهد رفت. بنابراین، مقدمه باید نقشه‌ای باشد تا عناصر و فرآیند زمانی اقدامات شما را به صورت شفاف مطرح کند.

۹- نگارش پیش نویس دوم

۳ ملاحظه اساسی در نگارش پیش نویس دوم وجود دارد:

  • یقیناً هنگام نوشتن پیش نویس دوم دیدگاه و بینش متفاوت‌تری نسبت به مقاله خواهید داشت. بعد از انجام پیش نویس دوم بررسی کنید که آیا توانسته‌اید به تمامی اهدافی که قبل از انجام پژوهش در نظر داشتید رسیده‌اید یا خیر؟
  • هرگونه مفروضاتی که ممکن است به توجیه بیشتر نیاز داشته باشد را شناسایی کنید اگر نمی‌توانید این مفروضات را بیشتر از این توجیه یا استدلال کنید بهتر است آنها را حذف نمایید.
  • در سازمان‌دهی مجدد ایده‌های خود انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشید. بررسی کنید که ایده‌ای شما به خوبی سازماندهی شده‌اند.

۱۰- فرآیند ویراستاری و اصلاحات

هدف از مرحله بازخوانی و ویراستاری تایید آن است که شما تمام نکات مهم و ضروری را انجام داده‌اید و مقاله شما عاری از مشکلات فنی و نگارشی است. در این مرحله شما باید:

  • اطمینان حاصل کنید که تمامی بخش‌های مقاله را تکمیل نموده‌اید
  • سازماندهی مقاله را بررسی نموده و انسجام بین پاراگراف‌ها را بررسی کنید
  • هر کدام از پاراگراف‌ها را بررسی کنید نمایید تا معین کنید در راستای هدف و ایده اصلی مقاله‌تان باشد

موسسه نارون ژورنال ارائه دهنده خدمات چاپ مقاله و ترجمه مقاله

در این مطلب که با عنوان چگونه مقاله علمی پژوهشی بنویسیم؟ ارایه شد نکات مهم و اساسی در نگارش یک مقاله علمی پژوهشی را بررسی نمودیم. موسسه نارون ژورنال ارائه دهنده خدمات مختلف برای پژوهشگران می‌باشد. این موسسه که خود صاحب‌امتیاز مجلات علمی داخلی مختلفی است، با داشتن سال‌ها تجربه در حیطه انتشار مقالات و چاپ مقالات، سعی دارد تا به پژوهشگران، دانشجویان و اساتید خدمات پژوهشی ارائه نماید. این خدمات در حیطه چاپ مقاله، پذیرش مقاله و ترجمه تخصصی مقاله به همره ادیت تخصصی مقاله، فورمت‌بندی مقاله بر اساس دستورالعمل‌های آن و سابمیت و ارسال مقاله می‌باشند.

متقاضیان دریافت خدمات پژوهشی می‌توانند با مراجعه به صفحه ثبت سفارش ما، درخواست خود را ارسال نمایند. همکاران ما بعد از بررسی دقیق درخواست شما، در کوتاه‌ترین زمان ممکنه پاسخ درخواست شما را ارائه خواهند نمود. همچنین، می‌توانید از طریق صفحه تماس با ما، به‌صورت تلفنی با همکاران ما در بخش‌های مختلف در ارتباط باشید.

يك ديدگاه

  1. سام بهمن ۳, ۱۳۹۸ در ۸:۲۸ ق.ظ- پاسخ دادن

    با سلام
    ممنون از مطلب بسیار علمی و جامع شما دست همه دست اندرکاران درد نکنه

ثبت ديدگاه