نکات بسیار مهم چاپ مقاله در مجلات معتبر از زبان ادیتورهای مجله

نگارش مقاله برای چاپ در مجلات آکادمیک کاری بسیار رقابتی است. حتی اگر توانسته باشید بر مانع اول غلبه کنید و ایده بسیار ارزشمندی را پرورانده باشید هنوز این سوال باقی است که اکنون چگونه می توانید آن را به روشی در قالب یک مقاله خلاصه کنید که باعث جلب توجه و علاقه داوران شود؟
هیچ فرمول ساده برای چاپ مقاله در مجلات معتبر وجود ندارد؛ انتظارات ویراستاران از مقاله می تواند در طیف وسیع حوزه‌ای مختلف متغیر و گسترده باشد. اما برخی از چالش ها وجود دارد که فارغ از حیطه خاص موضوعی در کار چاپ مقاله ارزشی مهم دارند و تمامی پژوهشگران در حیطه‌های مختلف ملزم به رعایت آنها هستند. چگونه باید به نظر بازخوردی داوران پاسخ دهید؟ آیا روش صحیح و استانداردی برای ساختاربندی مقاله وجود دارد؟ و آیا شما همیشه باید در انجام اصلاحیات مقاله و سابمیت مجدد با چالش مواجه شوید؟ این مقاله برگزفته از وب سایت گاردین می‌باشد. آنها طی مصاحبه‌ای از ادیتورهای مجلات مختلف در رشته‌های گوناگون، به یک سری عوامل مشابه رسیده‌اند که آگاهی از آنها برای پژوهشگران می‌تواند بسیار حیاتی و کاربردی باشد. در اینجا مطلبی با عنوان نکات بسیار مهم چاپ مقاله در مجلات معتبر از زبان ادیتورهای مجله ذکر شده است. با سایت چاپ مقاله نارون ژورنال همراه باشید.

نکات بسیار مهم چاپ مقاله در مجلات معتبر از زبان ادیتورهای مجله

  • نکات مربوط به مرحله نگارش مقاله

۱- سعی کنید به توالی منطقی بیش از توالی زمانی وقوع رویدادها توجه کنید.

بسیاری از نویسندگان سعی می‌‌کنند بیشترین تمرکز خود را روی توالی زمانی انجام آزمایشات و اقدام بگذارند و مقاله خود را بر اساس این تولی زمانی جلو برند. عنصری که در این میان گم می‌شود پیشرفت منطقی فعالیت‌‌های شماست. اینکه چگونه مثلاً یک یا چند آزمایش توانست رفتاری را اصلاح کند و یا رفتاری را به وجود آورد؟ چه توجیه منطقی برای این تغییرات دارید؟ چگونه آنها را تفسیر می‌کنید؟ توالی زمانی انجام، استفاده از روش پژوهش قوی و دقت آزمایشها بسیار مهم است اما نباید پیشرفت منطقی و عقلانی در یک مقاله را فدای تعداد و زمان انجام آزمایشها کرد و بیشترین توجه را به آنها انجام داد.

توصیه شده از طرف:

Deborah Sweet, editor of Cell Stem Cell and publishing director at Cell Press

۲- سعی نکنید که مقاله را همزمان با نگارش ویراستاری کنید.

بهترین روش برای نگارش مقاله آن است که فایلی را باز کنید، تمامی عناوین و زیرعناوین اصلی را در آن بنویسید و سعی کنید هر روز بخشی از آن را نگارش کنید. مثلاً هر روز سعی کنید ۵۰۰ کلمه را در زیر هر عنوان بنویسید. سعی کنید هر روز بخش به بخش ساختارهای اصلی مقاله را بنویسید. مثلاً اگر می‌خواهید بیان مساله بنویسید. بیان مساله معمولاً ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ کلمه است. سعی کنید ۵۰۰ کلمه را نوشته و مابقی را در روز دیگری ادامه دهید. اگر فکر می‌کنید رشته افکار پاره خواهد شد ایده‌آی که هم اکنون برای ادامه دادن نگارش دارید را در درون آن فایل بنویسید و فردا از همان ایده نگارش را شروع کنید و ادامه دهید.

فاکتور مهمی که وجود دارد این است که جریان نگارش را با توقف‌های نابجا مختل نکنید. اینکه شما اصطلاح تخصصی یک واژه را نمی‌دانید هر چیزی که به ذهنتان در همان لحظه می‌آید را بنویسید. بعد از اتمام مقاله، بهترین زمان برای ویرایش مقاله است. ادیت بعد از نگارش کامل باعث می‌شود که جریان نگارش شما توقف نشود و نوشته یکدست و عالی باشد.

توصیه شده از طرف:

Roger Watson, editor-in-chief, Journal of Advanced Nursing

۳- ایده اصلی خود را مانند سوزنی در کاهدان گم نکنید.

اگر کسی از شما بخواهید درباره ایده اصلی مقاله صحبت کنید، آیا برایتان مقدور است که با زبان محاوره‌ای و ادبیات رایج گفتمانی ایده خود را به صورت واضح و شفاف توضیح دهید؟ این ایده اصلی باید در بخش چکیده مقاله‌ و اولین پاراگراف مقدمه مقاله بیان شود. بسیاری از مولفین از ارایه ایده اصلی خود به صورت واضح در درون مقاله عاجزند و خواننده یا ادیتور را مجبور می‌کنند برای اینکه بفهمند چه می‌گوید کل مقاله را بخوانند. خواندن کل مقاله برای ادیتورها اصلاً معقول و معمول نیست.

سعی کنید ایده اصلی مقاله در هریک از بخش‌های آن روان و جاری باشد و نظریه پشت آن و ابزار تجربی بررسی آن در بخش‌های متعدد مقاله به صورت عناصر به هم پیوسته ذکر شود.

توصیه شده از طرف:

Fiona Macaulay, editorial board, Journal of Latin American Studies

۴- از همکاران بخواهید مقاله‌‌تان را بررسی کنند.

یکی از مشکلاتی که سردبیران مجله با آن روبرو هستند، مقالاتی است که به بسیار بد نگارش شده‌اند. ممکن است که زبان اول نویسنده انگلیسی نباشد و آنها نخواسته‌اند که تلاشی اضافه کنند و متن انگلیسی را دوباره‌خوانی کنند یا شخص دیگری این کار را انجام دهد. اگر ترجمه ضعیف باشد، فهمیدن آنچه که در مقاله می گذرد بسیار سخت است.

توصیه شده از طرف:

Brian Lucey, editor, International Review of Financial Analysis

۵- اینکه خوانندگانتان افراد بین‌المللی خواهند بود را فراموش نکنید.

بسیاری اوقات مقالاتی دریافت می‌کنیم که مثلاً توسط نویسندگان آمریکایی نوشته شده است و طوری مقاله را نوشته‌اند که انگار همه افراد دنیا از فرهنگ و سیستم آمریکا اطلاع دارند. دقیقاً از نویسندگان کشور انگلستان نیز چنین چیز مشابهی را دیده‌ایم. از آنجاییکه اغلب مجلات بین‌المللی هستند حتماً باید در مقالات به زمینه‌های زندگی خوانندگان دنیا توجه شود.

توصیه شده از طرف:

Hugh McLaughlin, editor in chief, Social Work Education – the International Journal

۶- سعی نکنید یک مقاله بسیار پرحجم ارسال نگارش کنید.

بسیاری از نویسندگان باتجربه برای مثال پایان‌‌نامه دوره دکترای خود را در تبدیل به بیش از یک مقاله می‌کنند. اگر واقعاً پایان‌نامه شما قابلیت چاپ بیش از یک مقاله را دارد سعی کنید این کار را انجام دهید. لزومی ندارد مقاله‌ای با حجم ۶۰۰۰ لغت برای مجله ارسال کنید. آن را با مشورت یک فرد متخصص به بخش‌های مختلف تقسیم کنید و از هر بخش یک مقاله مجزا و منطقی تولید کنید.

توصیه شده از طرف:

Hugh McLaughlin, editor in chief, Social Work Education – the International Journal

  • نکات مربوط به مرحله ارسال و سابمیت مقاله

۷-  مجله درستی انتخاب کنید. انتخاب مجله غیرمرتبط نشان می‌دهد که شما بی‌تجریه هستید.

به اسکوپ مجله نگاه کنید. هرچند مجلات اسکوپ خود را به وضوح نگارش می‌کنند اما روزانه شاهد ارسال صدها مقاله بی‌ربط هستند. انتخاب مجله مناسب برای مقاله یکی از افدامات اصلی در فرآیند چاپ مقاله است. می‌توانید به آخرین شماره چاپ شده آن مجله بروید و بررسی کنید که آیا اصلا مقاله‌ای شبیه به مقاله شما چاپ شده است یا خیر.

توصیه شده از طرف:

Ian Russell, editorial director for science at Oxford University Press

۸- همیشه سعی کنید روش درست مدنظر مجله را در سابمیت رعایت کنید.

اغلب مولفان نمی‌خواهند ۱۰ دقیقه وقت خود را به خواندن دستورالعمل مجلات صرف کنند که این مساله باعث از بین رفتن زمان مولفان و ادیتورها نیز می‌شود.

توصیه شده از طرف:

Tangali Sudarshan, editor, Surface Engineering

۹- چکیده خود را در کاورلتر مقاله تکرار نکنید.

ما معمولاً به کاورلتر به عنوان یک بخش معرف مولفان نگاه می‌کنیم و تصورمان بر این است که مولفان در درون کاورلتر مهمترین و جذابترین موارد موجود در مقاله را نگارش خواهند نمود و اینکه اصلاً چرا آنها مجله ما را برای چاپ مقاله خود انتخاب نموده‌‌اند. ماهیت چکیده با ماهیت وجودی کاورلتر یکسان نیست که مولفان اقدام به کپی آن در کاورلتر می‌‌کنند. این کار، یک اقدام بسیار سطح پایین و گیج کننده است. 

توصیه شده از طرف:

Deborah Sweet, editor of Cell Stem Cell and publishing director at Cell Press

۱۰- عدم بیان ضرورت پژوهش از بزرگترین دلایل ریجکت مقاله است.

یکی از رایج‌ترین دلایل ریجکت مقاله در فرآیند داوری همتا آن است که داوران نمی‌توانند قانع شوند که مولفان چرا این مقاله را نوشته‌اند و در اصل این پژوهش را انجام داده‌اند. باید ضرورت انجام تحقیق و چرایی آن به صورت شفاف برای داوران مشخص شود و آنها را قانع کند.

توصیه شده از طرف:

Jane Winters, executive editor of the Institute of Historical Research’s journal, Historical Research and associate editor of Frontiers in Digital Humanities: Digital History

۱۱- مدام درباره روش پژوهش‌‌‌تان صحبت نکنید.

بخش روش پژوهش در مقاله از بخش‌های مهم و تاثیر گذار است. روش پژوهش قوم نگاری ظاهراً این‌روزها تبدیل به یک روش پژوهش محبوب شده است (در تاریخ نگارش این مطلب) و بسیاری از مقالات ارسال شده مدعی آن هستند که از آن روش در انجام پژوهش استفاده نموده‌اند. با این حال، نمی‌توان هر مصاحبه و مشاهده مستقیمی را قوم‌نگاری تلقی کرد. مصاحبه از یک زوج در یک کافه را نمی‌توان روش پژوهشی قوم‌نگاری قلمداد نمود. درباره ماهیت و هدف جمع‌آوری داده‌هایتان شفاف باشید همینطور درباره نظریه پس زمینه مورد پژوهش‌تان. اگر ایجاد بینش تئوریکی می‌تواند ابزار مناسبی جهت تحلیل‌های شما باشد می‌‌توانید از آن استفاده کنید.

توصیه شده از طرف:

Fiona Macaulay, editorial board, Journal of Latin American Studies

نکات مربوط به مرحله انجام اصلاحات مجله و بازخوردهای داوران

۱۲- به کامنت‌های داوران به صورت مستقیم جواب دهید.

زمانی که می‌خواهید در مرحله انجام اصلاحات مقاله را مجدداً سابمیت کنید، فایل دیگری را آماده کنید و تمامی اصلاحات و کامنتهای داوران را در درون آن بنویسید. سپس، برحسب هریک از کامنت‌ها مشخص سازید در راستای آن کامنت چه تغییراتی را اعمال نموده‌‌اید. به محض دریافت کامنتهای داوران سریعاً اقدام به پاسخگویی و ارسال مقاله نکنید. به دقت آنها را چندین بار بخوانید،با دیگران در میان بگذارید و نظر آنها را نیز دریافت نمایید.

توصیه شده از طرف:

Helen Ball, editorial board, Journal of Human Lactation

۱۳- مقاله را اصلاح کرده و سابمیت مجدد کنید. موانع بزرگ باعث رها کردن کار نشود.

واقعاً شاید اگر بشنوید ه تعداد از مولفان به محض دریافت اصلاحات مقاله کلاً فرآیند چاپ مقاله را در آن مجله رها می‌کنند. درصد بسیار بالایی از پژوهشگران که اصلاحات کلی و اساسی از مقاله خود دریافت می‌کنند کلاً انجام اصلاحات را کنار می‌گذارند. وقتی داوران به مقاله شما اصلاحات وارد می‌سازند به منزله آن است که آنها پذیرش ضمنی از کلیت مقاله و موضوع و ایده شما دارند.

توصیه شده از طرف:

Fiona Macaulay, editorial board, Journal of Latin American Studies

۱۴- مشکلی ندارد که شما با آراء داوران مجله مخالف کنید.

اینکه شما برخی از نظرات داوران مجله را قبول نکنید امری پذیرفته شده  است. گاهاً داوران یک سری اطلاعات اضافی یا تغییراتی از مولفان درخواست می‌کنند که انجام آن به دید مولفان امکان‌پذیر نیست. شما می‌توانید به صورت مودبانه نامه‌ای نگارش کنید و علت مخالفت خود با کامنت‌‌های داوران را ذکر کنید.

توصیه شده از طرف:

Helen Ball, editorial board of Journal of Human Lactation

۱۵- درباره زمان مورد نیاز چاپ مقاله و نیاز خود خوب فکر کنید.

میزان اخذ پذیرش از ژورنالهای بسیار معتبر در مقایسه با ژورنالهای دیگر طبیعتاً پایین‌تر است. باید قبل از از ارسال مجله خوب فکر کنید که دوست دارید مقاله‌تان در چه مدت زمانی چاپ شود. برخی از ژورنالها مانند – ژورنال ما – زمانی که به یک مقاله پذیرش می‌دهند به سرع بعد از آن به مرحله چاپ می‌رسانند. اگر شما در حال آماده شدن برای شرکت در یک مصاحبه استخدامی هستید بهتر است زمان چاپ مجلات را بررسی کرده باشید.

توصیه شده از طرف:

Hugh McLaughlin, editor in chief, Social Work Education – the International Journal

۱۶- به یاد داشته باشید: وقتی در حال خواندن یک مقاله چاپ شده هستید فقط مرحله آخر را مشاهده می‌کنید.

چاپ مقاله در ژورنالهای معتبر برای همه چالش برانگیز و سخت است. زمانی که شما در حال خواندن یک مقاله چاپ شده هستید شما نه نسخه ابتدایی آن را می‌خوانید، نه اصلاحات و سابمیت مجدد آن را تجربه می‌کنید و نه سایر دشواری‌ها و مشکلات حین چاپ آن را حس می‌کنید. هر مقاله‌ای که هم اکنون به صورت چاپ شده در دست شماست تمامی مراحل سخت و دشوار فوق را گذرانده است. پس برای چاپ مقاله در مجلات معتبر دنیا کمربندهای خود را محکمتر ببندید!

توصیه شده از طرف:

Philip Powell, managing editor of the Information Systems Journal

موسسه نارون ژورنال ارایه دهنده خدمات چاپ مقاله و ترجمه مقاله

در اینجا به بررسی مطلبی با عنوان نکات بسیار مهم چاپ مقاله در مجلات معتبر از زبان ادیتورهای مجله پرداخته شد. موسسه نارون ژورنال ارایه دهنده خدمات مختلف برای پژوهشگران می‌باشد. این موسسه که خود صاحب امتیاز مجلات علمی داخلی مختلفی است، با داشتن سال‌ها تجربه در حیطه انتشار مقالات و چاپ مقالات، سعی دارد تا به پژوهشگران، دانشجویان و اساتید خدمات پژوهشی ارایه نماید. این خدمات در حیطه چاپ مقاله، پذیرش مقاله و ترجمه تخصصی مقاله به همره ادیت تخصصی مقاله، فورمت‌بندی مقاله بر اساس دستورالعمل‌های آن و سابمیت و ارسال مقاله می‌باشند. در

متقاضیان دریافت خدمات پژوهشی می‌توانند با مراجعه به صفحه ثبت سفارس ما، درخواست خود را ارسال نمایند. همکاران ما بعد از بررسی دقیق درخواست شما، در کوتاهترین زمان ممکنه پاسخ درخواست شما را ارایه خواهند نمود. همچنین، می‌توانید از طریق صفحه تماس با ما، به صورت تلفنی با همکاران ما در بخش‌های مختلف در ارتباط باشید.

ثبت ديدگاه